Volkswagen schakelt tandje hoger in productie elektrische wagens

Tegen eind 2022 voert Volkswagen AG zijn productie van elektrische wagens op tot 1 miljoen voertuigen per jaar. De Duitse autofabrikant overtreft daarmee concurrent Tesla en maakt van China het slagveld.

Volkswagen heeft twee Chinese fabrieken klaar waar vanaf volgend jaar elektrische wagens van de band rollen. Beide vestigingen hebben een productiecapaciteit van 600.000 voertuigen per jaar, waardoor het doel van 1 miljoen elektrische wagens makkelijk te bereiken is.

Elon Musk
Tesla-CEO Elon Musk – EPA

Ondertussen probeert Tesla om de vermaledijde kaap van 500.000 elektrische wagens per jaar te behalen. In 2016 nam Elon Musk zich voor om 500.000 exemplaren van zijn Model 3 af te leveren tegen 2018, wat niet gelukt is. In een gloednieuwe fabriek in Shanghai wil Tesla nu jaarlijks 150.000 voertuigen produceren. Tijdens het derde kwartaal van dit jaar zette de autobouwer een productierecord neer, hoewel de prestaties nog altijd beneden verwachting zijn.

Dure transitie naar elektrisch

De problematiek bij Tesla maakt duidelijk dat een gevestigde autofabrikant als Volkswagen de omslag naar elektrische wagens vlotter kan maken. ‘De toetredingsdrempel tot de automarkt blijft hoog’, zegt Max Warburton, analist bij Bernstein Research. ‘De dure transitie richting elektrische wagens zal geleid worden door de traditionele autofabrikanten.’

Volkswagen levert heel wat inspanningen voor die elektrische switch. In de hoop schaalvoordelen te creëren, heeft de Duitse autobouwer een speciaal platform voor productie van elektrische wagens ontwikkeld. Dat platform komt in acht fabrieken en ook eigen merken Audi, Skoda, Seat en Porsche gaan het systeem op termijn gebruiken. Dankzij de schaalvoordelen moet de kostprijs van een elektrische wagen naar 20.000 euro zakken.

Volkswagen de grootste, Tesla niche?

De acht fabrieken in kwestie zijn de nieuwe Chinese vestigingen en bestaande sites in Hannover, Zwickau, Emden, Dresden (allen Duitsland), Mlada Bleslav (Tsjechië), Chattanooga (Verenigde Staten). Voor deze reconversie naar elektrische wagens heeft Volkswagen 30 miljard euro veil. Dat komt bovenop de investeringen in elektrische vrachtwagens.

Als Volkswagen slaagt in zijn opzet, is het goed op weg om tegen 2025 de grootste fabrikant van elektrische wagens ter wereld te worden. Tesla dreigt dan als niche-speler te eindigen. Volkswagen-CEO Herbert Diess legde de vinger vorige week op die wonde: ‘Tesla is een serieuze uitdager met een geloofwaardige auto. Maar start-ups hebben altijd moeite om een massaproductie op te zetten.’

Meer