“Ethische AI-producten kunnen bedrijven een concurrentievoordeel opleveren”

Ervoor zorgen dat door artificiële intelligentie gestuurde diensten en producten ethisch zijn, kan bedrijven een concurrentievoordeel opleveren. Dat zeiden deskundigen op de Asia Tech x Singapore-conferentie, die deze week plaatsgrijpt.

Waarom is dit belangrijk?

Asia Tech x Singapore is de crème de la crème onder de Aziatische tech-evenementen. Wat daar wordt besproken heeft mogelijk een weerslag op de tech-business de volgende jaren. Een panel van deskundigen op de conferentie besprak de behoefte aan internationale samenwerking om ‘betrouwbare’ AI te creëren en hoe dat kan uitmonden in een concurrentievoordeel voor bedrijven. Het debat over artificiële intelligentie en de ethische implicaties ervan wordt dus al volop gevoerd.

Kunstmatige intelligentiesystemen zijn bedrijven al aan het transformeren, betoogt zakensite CNBC. Ze zijn in staat om repetitieve taken te automatiseren, grote hoeveelheden gegevens te analyseren, inhoud aan te bevelen, talen te vertalen en zelfs spelletjes te spelen.

Maar de huidige reikwijdte van dingen die AI kan doen is relatief beperkt. Volgens sommige deskundigen is de technologie nog ver verwijderd van de zogenaamde kunstmatige algemene intelligentie (AGI), die het hypothetische vermogen van AI aangeeft om elke intellectuele taak te begrijpen of te leren die een mens ook kan.

Ethische vragen

Anderen hebben erop gewezen dat AI zelfs in zijn huidige, beperkte mogelijkheden een reeks ethische vragen oproept – zoals de vraag of de gegevens die in AI-programma’s worden ingevoerd onbevooroordeeld zijn, en of AI verantwoordelijk kan worden gehouden als er iets misgaat.

  • Om betrouwbare AI-systemen te bouwen, moet er worden samengewerkt tussen landen en verschillende belanghebbenden, meent Wonki Min. Hij is voormalig vice-minister van Wetenschap en Technologie in Zuid-Korea, en stond aan het hoofd van de nationale AI-strategie van het land.
    • Concreet betekent dat “samenwerken met buurlanden en met experts uit de industrie, academici en gewone mensen die deze technologieën gebruiken,” zei Min tijdens de paneldiscussie over AI-governance.

Kan een vertrouwensrelatie maken of kraken

Deskundigen hebben er eerder voor gewaarschuwd dat inherent ‘bevooroordeelde’ AI-programma’s ernstige problemen kunnen opleveren en het vertrouwen van mensen in die systemen kunnen belemmeren.

  • Een voorbeeld? Gezichtsherkenningssoftware kan onbedoeld raciale vooroordelen bevatten, en dus een bedreiging vormen voor een bepaalde groep mensen. Ook kan de software privacyschendend zijn.

“Vertrouwen is van fundamenteel belang om welke technologie dan ook te kunnen invoeren en de voordelen ervan ten volle te kunnen benutten”, wist Andrew Wyckoff, directeur van het directoraat voor wetenschap, technologie en innovatie bij de OESO.

  • Hij wees erop dat er verschillende “essentiële” elementen zijn om vertrouwen in AI-systemen op te bouwen.
    • Deze omvatten: op een transparante manier kunnen uitleggen hoe een programma werkt, ervoor zorgen dat het programma robuust, veilig en betrouwbaar is en verantwoording afleggen.
      • De OESO-beginselen inzake AI bevorderen kunstmatige intelligentie die “innovatief en betrouwbaar is en de mensenrechten en democratische waarden respecteert”, en doen aanbevelingen aan beleidsmakers en andere belanghebbenden.

Concurrentievoordeel

Volgens Hiroaki Kitano, president en CEO van Sony Computer Science Laboratories, zou het bouwen van betrouwbare en ethische AI-systemen een concurrentievoordeel voor bedrijven kunnen worden. Het Japanse conglomeraat gebruikt AI in een deel van zijn producten, waaronder camera’s.

Voor de Noorse telecommunicatiegigant Telenor is ethische AI “verantwoord ondernemen in de maak”. Dat zei Ieva Martinkenaite, vice-president bij Telenor Research. 

  • Zij wees erop dat veel van de telecommunicatienetwerken van de volgende generatie zullen worden aangestuurd door in AI-gebaseerde software en dat de technologie van cruciaal belang zal zijn voor nieuwe groeimogelijkheden.
  • Dat vereist een reeks wereldwijde regels en vertrouwensbeginselen die rond AI zijn opgebouwd en die niet alleen door de telecombedrijven worden gevolgd. “Ook wereldwijde verkopers aan wie zij delen van hun activiteiten uitbesteden moeten dit opvolgen”, vindt Martinkenaite. 
  • Verkopers kunnen belanghebbenden zijn zoals leveranciers van apparatuur, softwarebedrijven en service assurance-bedrijven, voegde hij eraan toe.
  • “Kunstmatige intelligentie creëert een concurrentiekracht voor de industrie,” besloot ze.

Besluit: Wonki Min, momenteel president aan de State University of New York, Korea, voegde eraan toe dat als bedrijven niet voldoen aan de ethische normen die rond AI zijn gesteld, ze niet op de markt zullen overleven. 

“Het is dus van essentieel belang om een betrouwbare AI op te bouwen om de potentiële voordelen van AI-technologie te maximaliseren en de manier waarop we dat moeten doen is in een wereldwijde multi-stakeholderbenadering,” besloot Min.

(bzg)

Meer
Lees meer...
Markten