Er komen straks bedden in de vrachtruimte van passagiersvliegtuigen, maar tegen welke prijs?

Luchtvaartmaatschappijen die met toestellen van de Europese vliegtuigbouwer Airbus vliegen, zullen in de toekomst aan hun reizigers eventueel meer slaapmogelijkheden kunnen aanbieden. In samenwerking met het gespecialiseerde Franse technologiebedrijf Zodiac Aerospace heeft Airbus immers een module met slaapkooien ontwikkeld die in het vrachtruim van de vliegtuigen kunnen worden gemonteerd. Dat heeft Airbus bekendgemaakt.

De modules zouden gemakkelijk kunnen worden geplaatst en weer weggenomen, zodat de maatschappijen terzake over een grote flexibiliteit zouden kunnen beschikken. Het is niet bekend welke gevolgen de toepassing heeft op de ticketprijs.

Verre bestemmingen

De modules zouden over twee jaar al een feit kunnen zijn. In eerste instantie zouden zij in de cargoruimtes van de Airbus A330 worden ingebouwd. Naargelang de behoefte aan ruimte voor passagiers en cargo, kunnen de modules worden geïnstalleerd of weer worden weggenomen.

“In principe zouden deze modules ook kunnen worden omgebouwd tot ruimtes voor de verzorging van zieke passagiers, opvangeenheden voor kinderen of voor zalen voor vergaderingen,” merkt het magazine The Economist op. Op termijn zouden de modules ook in de Airbus A350s kunnen worden ingebouwd.

“Er zal ongetwijfeld een sterke interesse voor het aanbod kunnen worden verwacht,” zegt The Economist. “Weinig passagiers zouden de kans laten voorbijgaan om een vlucht op een verre bestemming minstens gedeeltelijk slapend door te maken. De vraag is echter welke kostprijs voor deze nieuwe service zal worden aangerekend.”

Airbus heeft terzake geen concrete cijfers gegeven. “Uit gegevens van de International Air Transport Association (Iata) blijkt echter dat cargo op een gewone passagiersvlucht ongeveer 9 procent van de totale omzet vertegenwoordigt,” zegt The Economist. “Dat is ongeveer het dubbele van de opbrengsten van passagiers die een ticket first-class hebben gekocht.”

Zakenreizigers

“Om het aanbod rendabel te maken, moet niet alleen dat verlies worden gecompenseerd,” betoogt het magazine. “Bovendien moet ook de gemaakte kosten voor de introductie van de nieuwe infrastructuur worden gerecupereerd. Aan dat totaal moet ook nog een winstmarge worden toegevoegd.”

“Verder moet men ermee rekening houden dat het aanbod slechts een beperkt gedeelte van de reizigers zal aanspreken. In de hoogste prijscategorieën wordt immers al vaak een superieur slaapcomfort aangeboden. Daarentegen zullen reizigers uit de goedkoopste klasse wellicht niet bereid zijn om alsnog een extra kost voor een bed te overwegen.”

Wellicht worden vooral zakenreizigers het belangrijkste doelpubliek.

Rekening houdend met al die elementen kan men volgens The Economist ongeveer een prijsverdubbeling verwachten, tenzij men zou beslissen de kosten over alle passagiers te verdelen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.