Enkele opvallende wijzigingen bij Alibaba: een reorganisatie van de e-commerce activiteiten en een nieuwe CFO

De toenemende concurrentie en de Chinese regeldrift dwingen de e-commercegigant Alibaba om van koers te veranderen. Het bedrijf gaat zijn e-commerce-activiteiten opsplitsen in twee divisies, waarbij de ene divisie zich zal toespitsen op de Chinese markt en de andere op de internationale markt. Voorts heeft het bedrijf een nieuwe CFO voorgesteld.

De Chinese bedrijven blijven met opvallend nieuws over de brug komen. Nadat Didi vorig week aankondigde dat het de Amerikaanse beurs de rug wil toekeren, komt Alibaba met het nieuws naar buiten dat het zijn e-commerce activiteiten wil reorganiseren.

Twee divisies

Die activiteiten worden opgesplitst in twee divisies. De ene divisie zal zich toespitsen op China, terwijl de andere haar pijlen richt op de internationale markt. “Hierdoor zijn we als bedrijf veel flexibeler en kunnen we de groei versnellen”, aldus het Chinese e-commercebedrijf.

De internationale digitale commerciële eenheid zal AliExpress, het Zuidoost-Aziatische e-commercebedrijf Lazada en Alibaba.com omvatten. Het zal worden geleid door Jiang Fan, die de leiding had over de belangrijkste Chinese retailmarkten. Die verandering wordt gezien in lijn met Alibabas doel om van “globalisering” een belangrijk aandachtspunt te maken, naast cloud computing en binnenlandse consumentenbestedingen.

“Globalisering helpt Alibaba om nieuwe verkeersvolumes van buitenaf te krijgen en nieuw groeipotentieel te zoeken, terwijl het toezicht in China is toegenomen”, zei Danny Law, analist bij de investeringsbank Guotai Junan, in een reactie aan het persagentschap Reuters.

De Chinese digitale commerciële eenheid zal de twee belangrijkste marktplaatsen van Alibaba omvatten: Tmall en Taobao. De eenheid zal worden geleid door Trudy Dai, die eerder aan het hoofd stond van een aantal Alibaba-platforms.

Nieuwe CFO

Alibaba kondigde ook aan dat plaatsvervangend financieel directeur Toby Xu vanaf april Maggie Wu zal opvolgen als CFO. Xu kwam drie jaar geleden van PWC naar Alibaba.

De beleggers reageerden alvast niet enthousiast op de plannen van Alibaba. Het aandeel noteerde een uur voor de sluiting van de Hongkongse beurs 5,6 procent in het rood.

De zwakkere economische groei en de toenemende concurrentie dwongen Alibaba vorige maand om de prognose voor de jaarlijkse omzetgroei te verlagen tot het laagste peil sinds zijn beursdebuut in 2014. Daarenboven treden de Chinese autoriteiten almaar strenger op tegen de techbedrijven. Alibaba kreeg in april een recordboete van 18 miljard yuan (2,8 miljard dollar) opgelegd wegens misbruik van zijn dominante marktpositie.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.