In vele landen kunnen de voetbalcompetities na de lockdown door de coronacrisis hun heropstart maken. Dat gebeurt echter vooralsnog in lege stadions. Daardoor zien de voetbalclubs heel wat inkomsten verdampen, maar een gedeelte van die verliezen kunnen door reclame worden opgevangen.
Adverteerders lijken immers heel wat interesse te tonen om die vrijgekomen ruimtes met hun commerciële boodschappen op te vullen. Daarmee krijgen ze immers extra mogelijkheden om het televisiepubliek te bereiken.
Dat blijkt uit een studie van consulent Nielsen Sports, gebaseerd op een analyse van de waarde die de reclame van commerciële boodschappen op televisie, digitale kanalen en sociale media aan merken kan opleveren.
Middellijn
‘Commerciële partners van de clubs uit de Engelse Premier League kunnen per wedstrijd achter gesloten deuren op een reclamewaarde tussen 700.000 pond en 2 miljoen pond rekenen,’ aldus Nielsen Sports. ‘Wedstrijden in lege stadions blijken adverteerders een aantal nieuwe opportuniteiten op te leveren. Vooral de lagere sectoren van de lege tribunes blijken een grote interesse bij sponsors weg te dragen.’
‘Zones aan beide zijden van de middellijn zouden voor sponsors per wedstrijd een waarde tussen 200.000 pond en 600.000 pond kunnen creëren,’ zegt Nielsen. ‘In sommige gevallen zullen deze bijkomende panelen zelfs meer opleveren dan de led-reclameschermen. Dat zijn meestal nochtans de meest waardevolle reclameplatformen van het voetbal.’
Zones dichter bij de cornervlag zouden tussen 100.000 pond en 300.000 pond waarde kunnen hebben. Achter de goal zou die opbrengst verder kunnen dalen tot een bedrag tussen 70.000 pond en 200.000 pond.
Internationaal
Nielsen wijst erop dat de sponsors bovendien kunnen profiteren van een verdere internationale uitstraling. Een aantal wedstrijden zullen immers niet alleen nationaal, maar ook in andere landen worden uitgezonden.
‘Op die manier zullen bijvoorbeeld sponsors van Engelse clubs toegang kunnen krijgen tot een publiek in landen zoals Frankrijk, Noorwegen of Nederland,’ betogen de onderzoekers.
De Amerikaanse National Football League (NFL) volgt een gelijkaardige strategie. Die competitie heeft inmiddels aan zijn clubs toegelaten om de acht onderste stoelenrijen met commerciële boodschappen te bedekken.