Elon Musk: “Twitter krijgt nieuw product X”

Elon Musk peilt andere investeerders met een uitgewerkt pitchdeck voor deelname aan de Twitter-overname. In zijn plan spreekt hij over een nieuw product X en groei naar 900 miljoen gebruikers.

De geplande overname is nog lang niet rond, wellicht pas over drie jaar, maar Musk heeft al een heel duidelijk beeld over waar het heen moet met het bedrijf als hij het koopt. De NY Times legde de hand op het pitchdeck waarmee de miljardair andere investeerders wil interesseren.

Daar komt uit naar voren dat Musk een nieuw product X wil uitrollen. In het eerste jaar moet dat negen miljoen gebruikers hebben en in 2028 104 miljoen. Dat is ongeveer tien procent van de beoogde 931 miljoen in dat jaar.

Wat dat product X exact inhoudt, wordt uit de dia’s niet bekend. Het is niet duidelijk of dat product mondeling wel wordt toegelicht.

De dia’s laten in grote lijnen een reanimatie zien van een bedrijf dat al jaren suddert en niet profiteert van de groei die andere socialbedrijven wel ervaren. Snap, bijvoorbeeld, heeft ondertussen honderd miljoen meer gebruikers dan Twitter en groeit harder dan Facebook. Er is dus ruimte voor groei, maar Twitter pakt die niet.

Qua verdienmodel koerst Musk op meer verdiensten uit abonnementen. De afhankelijkheid van reclame-inkomsten moet omlaag. In 2028 moet Twitter 159 miljoen betalende abonnees hebben en een totaalomzet van 22 miljard dollar. De helft daarvan moet uit reclame komen, de andere helft uit abonneegeld.

Meer