Op de eerste Battery Day stelde Tesla-topman Elon Musk een snellere, goedkopere batterij voor. Die moet de prijs van Tesla’s drukken. Musk beloofde ook een goedkopere Tesla, al moet die nog enkele jaren op zich laten wachten.
Battery Day: het gonsde van de geruchten over wat het bedrijf van Elon Musk zou voorstellen net voor de aandeelhoudersvergadering van Tesla. Die stelde niet teleur. De nieuwe accu, de 4680, moet binnenkort aan de helft van de prijs te maken zijn. De batterij is het duurste onderdeel van een elektrische auto en dat moet dus een significant verschil maken.
Betere, goedkopere batterijen
Musk heeft ook grootse plannen met de nieuwe batterijen. Ze hebben zes keer zoveel vermogen en dat moet een extra bereik van 16 procent opleveren. Ze leveren vijf keer zoveel energie. En dat dus aan een lagere prijs. Met andere woorden: de prijs van een Tesla gaat zakken.
Of dat is toch de bedoeling, al benadrukte Musk dat die plannen voor ‘binnen een jaar of drie zijn’. Of dat waarheid wordt, valt nog te bezien. Musk zit niet verlegen om een ietwat opgeblazen belofte meer of minder. Maar een Tesla van minder dan 25.000 dollar moet lukken, klonk het op aandeelhoudersvergadering.
1 procent winst
Dat heeft ook een goede reden. ‘De waardering van ons bedrijf doet denken dat we geld drukken, maar dat is allerminst waar. Per wagen boeken we ongeveer 1 procent winst en dat kan beter’, gaf Musk toe. De goedkopere wagens moeten het pad effenen voor een hogere winstmarge en meer verkochte auto’s.
Daarvoor moeten er natuurlijk ook meer geproduceerd worden. In het komende jaar moeten dat er 30 tot 40 procent meer zijn. Ook daar is de nieuwe batterij een belangrijke schakel. Er zou namelijk minder kobalt gebruikt worden in de batterijen, een kostbaar goedje dat enkel onder dubieuze omstandigheden verkregen kan worden. Geen kobalt versnelt dus het productieproces.
‘Als het van Musk afhangt, rollen er in het komende jaar dus tussen de 477.750 en 514.500 Tesla’s van de band. Dat komt wel overeen met een eerdere belofte van Musk: een half miljoen Tesla’s tegen 2020.
Het aandeel van de autobouwer gaat voorbeurs tot 7 procent lager.