Hoewel het twee van de machtigste bedrijven op aarde zijn, zijn Tesla en Apple geen directe concurrenten. Voorlopig toch niet. De twee bedrijven kunnen binnenkort op elkaars tenen gaan staan. En Elon Musk is van plan om de goedzak in het verhaal te zijn.
Tesla bouwt (vooral) elektrische auto’s, Apple (vooral) smartphones, tablets en computers. Op het eerste gezicht zijn de twee bedrijven geen rivalen. Maar met zijn Titan-project zou Apple wel eens op de tenen van Musk kunnen gaan staan. Ook al is er nog niet veel over gezegd, we weten dat de techgigant een elektrische, mogelijk autonome, auto voorbereidt.
Maar is dat voldoende om de baas van Tesla bang te maken? Musk heeft tijdens een persconferentie over de bedrijfsresultaten alvast twee pijlen afgevuurd op Apple.
Akte 1: Musk, de grote altruïst
Vorige week kondigde Musk aan dat Tesla zijn laadstations beschikbaar zou stellen voor andere merken van elektrische voertuigen. Toen hem gevraagd werd waarom hij zo’n genereuze zet deed, zei hij: “Ik denk dat we willen benadrukken dat ons doel is om de komst van duurzame energie te ondersteunen. Het gaat er niet om een ommuurde tuin te creëren en die te gebruiken om onze concurrenten te dwarsbomen, zoals sommige bedrijven doen.”
Een duidelijke verwijzing naar Apple: de “ommuurde tuin” die betrekking heeft op het besturingssysteem dat wordt gebruikt om de software die via de App Store op de iPhone kan worden geïnstalleerd, streng te controleren. Het door Tim Cook geleide bedrijf wordt door wetgevers onder de loep genomen, onder meer in een antitrustzaak eerder dit jaar na een klacht van Epic Games over de vergoedingen en het app-beleid van Apple.
Precies om die reden zal in september in Frankrijk een proces tegen het merk Apple worden geopend. De onderneming wordt door het Franse Directoraat-generaal Concurrentie aangeklaagd wegens “oneerlijke handelspraktijken”. Ook de Britse markttoezichthouder Competition and Markets Authority (CMA) is een onderzoek gestart naar de sterke machtspositie van Apple.
Het openstellen van Tesla’s laadstations voor andere auto’s is een keuze is die Musk financieel voordeel zal opleveren. “Ik denk dat het altijd al deel heeft uitgemaakt van Musks business model. Tesla heeft de afgelopen tien jaar miljarden geïnvesteerd in de aanleg van dit netwerk. Nu gaan ze er geld aan verdienen,” vertelde Paul Harms, hoofd van leasemaatschappij Mobility Service, vorige week aan ChangeInc.
Akte 2: Musk, met respect voor de mensenrechten
Op dezelfde conferentie werd Musk gevraagd naar de toeleveringsketen van Tesla. Hij was erop gebrand geruchten te ontkennen dat zijn bedrijf veel kobalt gebruikt voor de productie van de lithium-ion-cellen die worden gebruikt in accu’s voor elektrische auto’s.
“Apple gebruikt, denk ik, bijna 100 procent kobalt in zijn batterijen, mobiele telefoons en laptops, maar Tesla gebruikt geen kobalt in zijn ijzerfosfaatbatterijen, en bijna geen in zijn nikkelbatterijen. Ter vergelijking, op een gewogen gemiddelde, gebruiken we waarschijnlijk 2 procent kobalt in vergelijking met de geschatte 100 procent van Apple,” zei Musk.
Het onderwerp ligt zeer gevoelig, aangezien een deel van het kobalt dat wordt gewonnen in landen als de Democratische Republiek Congo (DRC) in verband is gebracht met schendingen van de mensenrechten, zoals kinderarbeid. In 2019 werd Tesla opgenomen in een lijst – onthuld door The Guardian – van techgiganten die naar verluidt kobalt hadden gebruikt dat was verkregen onder omstandigheden die een schending van de mensenrechten inhielden. Apple was ook een doelwit. Er is zelfs een rechtszaak aangespannen door 14 families uit de DRC tegen de betrokken techbedrijven.
Apple wilde niet reageren op de uitspraken van Musk over beide onderwerpen.
Lees ook: