In het Verenigd Koninkrijk zullen nieuwe woningen en gebouwen vanaf volgend jaar wettelijk verplicht zijn om oplaadpunten voor elektrische voertuigen te installeren. Dat heeft de Britse regering beslist. Opgemerkt wordt dat hierdoor jaarlijks over het hele land 145.000 oplaadpunten zullen worden geïnstalleerd.
Ook nieuwe supermarkten, kantoren en grote verbouwingsprojecten zullen onder de nieuwe wet vallen. De maatregel kadert in de strategie van de Britse regering om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren tegen eind dit decennium te verbieden.
“Dit is een cruciaal ogenblik”, voert de Britse regering aan. “Er was een koerswijziging nodig. We moeten onze economie aan de duurzame industriële revolutie aanpassen.”
Onevenwicht
Oppositiepartij Labour merkte echter op dat de nieuwe maatregel niet ingaat op het gigantische geografische onevenwicht in beschikbare oplaadpunten. Opgemerkt wordt dat Londen en het zuidoosten van het land meer openbare laadpunten hebben dan de rest van Engeland en Wales samen.
“Er is nochtans geen enkele maatregel voorzien om dat probleem aan te pakken”, voert Labour aan. “Evenmin is er hulp gepland om gezinnen met een laag of middelmatig inkomen toe te laten een elektrische wagen te kopen. Over investeringen die nodig zijn om de noodzakelijke gigafactory’s voor de productie van batterijen te bouwen, is er ook niets gezegd.”
De Britse regering zegt dat elektrisch opladen door de nieuwe wet even eenvoudig zal worden als het bijtanken van een auto met een verbrandingsmotor. “Tevens zullen alle nieuwe oplaadpunten de mogelijkheid tot contactloos betalen bieden”, luidt het.
Het Verenigd Koninkrijk telt momenteel ongeveer 25.000 oplaadpunten, maar de Britse Competition and Markets Authority benadrukt dat het netwerk voor het einde van dit decennium minstens tien keer groter moet zijn geworden.
Fietsenstalling
De overstap naar elektrische voertuigen maakt deel uit van de Britse strategie om de klimaatdoelstellingen te halen. De Britse autovloot veroorzaakte twee jaar geleden 16 procent van de totale Britse emissies aan broeikasgassen.
De Britse verkoop van elektrische auto’s zit in stijgende lijn. Vorig jaar vertegenwoordigden elektrische wagens 10 procent van de totale Britse autoverkoop, vergeleken met 2,5 procent drie jaar geleden.
Er zijn echter zorgen over het gebrek aan oplaadinfrastructuur. De Britse denktank Policy Exchange heeft gewaarschuwd dat de uitrol van oplaadpunten is achtergebleven en wijst op de dreigende blackspots in kleine steden en landelijke gebieden, tenzij een versnelling hoger wordt geschakeld.
Leden van het Transport Select Committee waarschuwden tevens dat consumenten tegen buitensporige tarieven voor openbare laadpunten van elektrische auto’s moeten worden beschermd. “Thuis de auto opladen is de goedkopere optie”, voeren ze aan.
De organisatie Friends of the Earth zegt de aankondiging van de Britse regering te verwelkomen, maar voegt eraan toe dat de nieuwe huisvesting ook een veilige fietsenstalling en een gemakkelijke toegang tot openbaar vervoer van hoge kwaliteit moet omvatten, zodat echte alternatieven voor verplaatsingen met de auto kunnen worden aangeboden en ook de verkeerscongestie kan worden aangepakt.
(lb)