In Noorwegen werden tijdens de maand september 17.992 nieuwe personenwagens verkocht. Dat vertegenwoordigde een stijging met 15,7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Opplysningsrådet for Veitrafikken (OfV), de Noorse verkeersdienst.
De studie toont daarbij tevens dat elektrische modellen in Noorwegen inmiddels 77,5 procent van de totale verkoop van nieuwe wagens uitmaken, tegenover een aandeel van 61,5 procent in september vorig jaar. De verkoop van elektrische wagens liep over een periode van één jaar met 46 procent op.
Voortrekker
Noorwegen is wereldwijd voortrekker in de overstap naar elektrische mobiliteit. Het land wil midden dit decennium al stoppen met de verkoop van de klassieke verbrandingsmotoren. Ook dat zou een wereldwijde primeur worden.
Het Model Y van Tesla was tijdens de maand september met 19,8 procent van de totale autoverkoop in Noorwegen de meest populaire wagen. Tesla eiste met het Model 3 ook de tweede plaats op (12,3 procent), gevolgd door de Skoda Enyag (4,4 procent).
Het Model Y werd ruim twee jaar geleden in de Verenigde Staten gelanceerd, maar werd pas onlangs ook op de Europese markt beschikbaar.
Door een fiscale vrijstelling voor volledig elektrische wagens is Noorwegen, één van de grote olieproducenten van de wereld, een voorloper geworden in de afbouw van het gebruik van de klassieke verbrandingsmotoren. Vorig jaar haalden elektrische wagens in Noorwegen voor de eerste keer een verkoop die hoger lag dan bij alle andere types samen.
Het Noorse fiscale beleid zou door de uitslag van de recente nationale verkiezingen, waardoor wellicht een centrumlinkse coalitie aan de macht zal komen, echter kunnen worden bijgestuurd. Dat zou ook gevolgen kunnen hebben voor de verkoop van elektrische wagens. Er zijn immers plannen om ook de duurste elektrische modellen te belasten.
De volgende Noorse regering zal naar alle verwachting worden geleid door Jonas Gahr Støre, topman van de Norske Arbeiderpartiet. Er wordt gewerkt aan een coalitie van partijen die hebben aangekondigd een btw-tarief van 25 procent te zullen invoeren op het deel van de aankoopprijs van nieuwe wagens dat boven de grens van 600.000 Noorse kronen (60.000 euro) uitstijgt.
Het Model Y van Tesla zou onder die drempel blijven en zou dus van een belasting worden gespaard. De andere types van de Amerikaanse fabrikant – het Model S en het Model X – zouden daarentegen met aanzienlijke heffingen rekening moeten houden. Ook Porsche, Audi en Mercedes-Benz zouden worden getroffen.
Landelijke gebieden
De Norske Arbeiderpartiet voert aan dat de belasting extra geld zal opleveren voor de staatskas. Gewag wordt bovendien gemaakt van een gevoel van rechtvaardigheid.
“De fiscale vrijstelling voor de aankoop van elektrische auto’s was bedoeld als een middel om nieuwe technologie te introduceren en kan niet oneindig duren”, benadrukt Svein Roald Hansen, fiscaal specialist bij de Norske Arbeiderpartiet.
“Naarmate de aankoopprijs van de auto steeg, liep uiteindelijk ook de omvang van de subsidies op. Er werden de voorbije periode ook vele nieuwe modellen van elektrische wagens op de markt gebracht. Er is daarbij nog voldoende keuze om binnen de grenzen van de btw-vrijstelling te blijven.”
Christina Bu, hoofd van de Noorse EV Association, waarschuwt echter: “Een belasting op elektrische luxewagens zou slecht getimed zijn en uiteindelijk de elektrificatie van Noorwegen vertragen. Zelfs in het noordelijkste deel van het land, met vriestemperaturen in de winter en rendieren die door de straten zwerven, genieten elektrische wagens de jongste tijd een grotere populariteit dan auto’s met verbrandingsmotoren of hybride types.”
“Ook de meer landelijke gebieden van het land beginnen geleidelijk aan meer elektrische auto’s te kopen. Het is dan ook niet het moment om de fiscale vrijstelling af te schaffen. In die regio’s moet het marktaandeel van de elektrische auto immers nog gevoelig worden opgedreven.”
(kg)