Toename van het aantal SUV’s doet de reductie in CO2-uitstoot van traditionele wagens teniet

(Foto: Juan Di Nella/Unsplash)

SUV (Sports Utility Vehicle) boven, dat is een conclusie van het Internationaal Energie-agentschap dat in een rapport kijkt naar de gevolgen van de autoverkoop. Elektrische wagens winnen terrein, maar terreinwagens blijken toch koning.

In 2020 daalde de verkoop van SUV’s met 3 miljoen stuks, zowat 3 procent van het totaal tegenover vorig jaar, in absolute cijfers. Maar het aandeel van SUV’s in de totale autoverkoop is dan weer fel gestegen. 42 procent van de verkochte wagens is nu een SUV, 3 procent meer dan in 2019.

280 miljoen terreinwagens

De verkoop van SUV’s is vooral belangrijk in enkele sleutelmarkten voor de autoverkoop. Vooral in de VS, Europa en China worden er SUV’s verkocht. Er zijn er intussen 280 miljoen te vinden op de wegen. Ter vergelijking: in 2010 waren het er 50 miljoen.

Dat doet klimaatactivisten zonder twijfel met de handen in het haar zitten. Een SUV verbruikt namelijk 20 procent meer energie over dezelfde afstand dan een gewone gezinswagen.

Dat heeft gevolgen voor de globale CO2-uitstoot. Volgens het International Energy Agency doet de toename van het aantal SUV’s de reductie in CO2-uitstoot van traditionele wagens teniet.

‘Ondanks de effecten van de pandemie op het algemene gebruik van wagens, verbruikten SUV’s in 2020 meer olie dan een jaar eerder. SUV’s verbruikten vorig jaar 5,5 miljoen vaten olie per dag’, staat er te lezen.

Het verschil per regio op dat vlak is wel significant. In de Verenigde Staten, waar er meer crossovers te vinden zijn, verbruiken ze zo meer dan 30 procent meer dan hun standaardwagen-equivalent.

Meer modellen

Er zijn ook steeds meer terreinwagens ter beschikking, ook elektrische modellen. Dat moet een mouw passen aan het uitlaatgassenprobleem. In 2019 waren er 100 elektrische SUV-modellen op de markt en 180 met brandstofmotor. In 2020 is de helft van het aanbod elektrisch. En 2021 wordt een sterk jaar voor de elektrische SUV. Aanbod is echter niet alles: 97 procent van de verkochte SUV’s was er eentje met een brandstofmotor.

IAE

Het is wel duidelijk: de SUV is de koning van de markt. Het marktaandeel van de SUV in de Verenigde Staten schiet intussen voorbij de 50 procent. In de EU is dat nog 39 procent, net zoals in China. Maar ook in die continenten is er niets dan groei op te merken. Voor zowel de VS als de EU was de CO2-uitstoot van SUV’s de belangrijkste bijdrage in de groei van broeikasgassen, staat in het rapport.

Lees ook: