De eerste generatie chauffeurs van elektrische wagens blijkt een sterke intentie te tonen om de technologie ook in de toekomst trouw te blijven. Dat blijkt uit een studie van analisten JD Power en PlugShare, gebaseerd op een enquête bij 9.632 eigenaars van elektrische wagens in de Verenigde Staten in de herfst van vorig jaar. Vastgesteld werd dat 82 procent van de ondervraagden in de toekomst opnieuw de aankoop van een elektrische auto zou overwegen.
De onderzoekers waarschuwen echter tegelijkertijd dat die trouw aan de technologie niet noodzakelijk wordt doorgetrokken tot een loyaliteit tegenover een individueel merk.
Wispelturig
‘De merkentrouw kan onder de eigenaren van elektrische voertuigen een grote wispelturigheid vertonen,’ merkt onderzoeker Breng Gruber op. ‘Early adopters zeggen dat ze trouw zullen blijven aan de technologie in het algemeen, maar het blijkt niet zeker dat ze ook bij hetzelfde merk zullen blijven. De fabrikanten van elektrische wagens zullen bij eigenaars en potentiële klanten dan ook voldoende interesse voor hun producten moeten wekken. Een kostenvergelijking zal niet voldoende zijn om zich van de trouw van de klant te verzekeren.’
De onderzoekers wijzen er daarbij op dat de volgende drie jaar een grote hoeveelheid nieuwe elektrische modellen op de markt zullen komen. ‘Om daarbij een voldoende marktaandeel te kunnen winnen, zullen de auto’s aan de bredere behoeftes van de chauffeurs moeten voldoen,’ betogen ze.
De eigenaars kregen de vraag om hun tevredenheid over hun wagen uit te drukken op een waardeschaal met een maximum van 1.000 punten. In de groep chauffeurs die een waardering van minstens 900 punten gaven, zei 95 procent in de toekomst opnieuw een elektrische wagen te willen kopen. Daarbij gaf 64 procent de absolute garantie dat zijn volgende voertuig opnieuw een elektrische aandrijving zou hebben.
De intenties om bij hetzelfde merk te blijven, daalt echter naarmate ook de tevredenheid afneemt. In het waarderingsniveau tussen 600 punten en 750 punten zegt nog altijd 77 procent zeker bij de technologie te zullen blijven, hoewel de kans op de aankoop van een exemplaar van hetzelfde merk tot 25 procent terugzakt.
De tevredenheid wordt in grote mate door het bereik bepaald. ‘Bij de aankoop zeggen de respondenten vooral naar de batterij en het rijbereik te kijken,’ zeggen de onderzoekers. ‘Ook nadat de aankoop is gedaan, blijft het bereik nog steeds een cruciaal onderdeel van de eigendomservaring. Dat geldt zowel in de hogere prijsklasse als op de massamarkt. Het batterijbereik weerspiegelt ongeveer 20 procent van de algemene tevredenheid van de chauffeur.’
‘Hoewel de meeste chauffeurs minder afstanden afleggen dan het aangegeven bereik van de batterij van hun voertuig, willen ze toch heel nauwkeurig weten hoe ver de wagen zou kunnen rijden,’ merken de onderzoekers op; ‘Gemoedsrust speelt daarin een belangrijke rol.’
Ook de beschikbaarheid aan laadinfrastructuur is een bepalende factor voor de tevredenheid. Daarbij is er wel een opmerkelijk verschil tussen de hogere prijsklassen en de massamarkt. ‘In de hogere categorieën ligt de tevredenheid 235 punten hoger dan op de massamarkt,’ voeren de onderzoekers aan. ‘Dat is grotendeels te danken aan de grotere tevredenheid die de eigenaars van een wagen van het merk Tesla tonen over het netwerk laadpalen dat het bedrijf aanbiedt.’
Kosten
Vastgesteld werd dat het rijplezier tussen de verschillende marktsegmenten sterke variaties kan tonen. In de hogere prijsklasse wordt een score van 892 punten opgetekend, tegenover 758 punten op de massamarkt. ‘Toch weegt alleen op de massamarkt het rijplezier zwaarder door dan kwaliteit en betrouwbaarheid,’ voeren de onderzoekers aan. ‘In de hogere marktcategorieën vormen kwaliteit en betrouwbaarheid de belangrijkste pijlers van de ervaring.’
Wel zijn de chauffeurs uit alle categorieën het eens dat de lagere bedrijfskosten van de elektrische wagen bij hun keuze een belangrijk motief vormden. ‘De eigendomskosten zijn bij de aankoop van een elektrisch voertuig een cruciale overweging,’ stippen de onderzoekers nog aan. ‘Een elektrische wagen heeft minder onderdelen die een regelmatig onderhoud nodig hebben. Daarnaast lopen ook de brandstofkosten minder hoog op dan bij wagens met een verbrandingsmotor.’
Met een score van 798 punten liet het Model S van Tesla de grootste tevredenheid optekenen. Dezelfde fabrikant eist bovendien met een score van 790 punten voor het Model 3 ook de tweede plaats op. Gemiddeld laat het premiumsegment een tevredenheid van 782 punten optekenen. Op de massamarkt bekleedt de Kia Niro met 782 punten de eerst plaats, gevolgd door de Chevrolet Bolt (745) en en Hyundai Kona (743). In deze categorie wordt een gemiddelde tevredenheid van 730 punten genoteerd.