In de Verenigde Staten maakte de bevolking voor zijn verplaatsingen vorig jaar vaker gebruik van gehuurde elektrische scooters dan van deelfietsen. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse National Association of City Transportation Officials. Alleen het openbaar stadsvervoer en de auto genieten in de Verenigde Staten nog een grotere populariteit dan de elektrische scooter.
Het rapport toonde dat Amerikanen vorig jaar met gehuurde elektrische scooters in totaal 38,5 miljoen ritten hebben uitgevoerd. De verhuurders van deelfietsen registreerden over dezelfde periode 36,5 miljoen ritten.
Investeerders
“De aanbieders van elektrische scooters trekken ook bij de investeerders grote belangstelling,” zegt Cathy Bussewitz, redacteur transport bij het persbureau Associated Press. “Nochtans moet de sector met een aantal grote uitdagingen afrekenen.”
“De elektrische scooters zijn onder meer vaak het mikpunt van diefstallen en vandalisme. Bij ongevallen lopen de gebruikers vaak relatief zware verwondingen op. Daarnaast moet de sector tevens rekening houden met een sterke concurrentie, terwijl ook een agressieve regelgeving van de overheid voor de nodige druk blijft zorgen. Maar dat kan de belangstelling voor de aanbieders niet wegnemen.”
“Niet alleen durfkapitalisten laten hun oog op de sector vallen,” benadrukt Bussewitz. “Ook traditionele autofabrikanten investeren miljoenen dollar in de platformen voor de verhuur van elektrische scooters. Een voorbeeld daarvan is Ford, die in november vorig jaar het scooterbedrijf Spin kocht. Ford merkte daarbij op dat de transactie de autobouwer de mogelijkheid bood om deel uit te maken van de transformatie van mobiliteit.”
“Maar ook andere mobiliteitsbedrijven, zoals Uber, hebben hun interesse in de scooter-platformen getoond. Uber nam eerder al Jump Bikes, actief in een twintigtal steden, over. Vorig jaar investeerde het bedrijf ook 30 miljoen dollar in Lime, dat wereldwijd in meer dan honderd steden actief is.”
Micromobiliteit
“Al deze bedrijven proberen een strategische positie op te bouwen in de revolutie van de zogenaamde micromobiliteit,” betoogt Bussewitz. “Consumenten maken daarbij gebruik van gehuurde scooters en fietsen om korte verplaatsingen te maken. Deze vervoermiddelen zijn ook vaak een alternatief voor het autobezit. De sector van de micromobiliteit profiteert van de alomtegenwoordigheid van smartphones.”
De micromobiliteit registreerde in de Verenigde Staten het voorbije jaar in totaal 84 miljoen verplaatsingen. Dat betekende meer dan een verdubbeling tegenover het jaar voordien.
Sommige aanbieders van micromobiliteit bieden aan hun gebruikers abonnementen voor een maand of een jaar aan. Citi Bike, eigendom van Lyft, biedt een dergelijke formule in New York City aan. In de Verenigde Staten waren vorig jaar meer dan 85.000 elektrische scooters beschikbaar voor openbaar gebruik. De aanbieders van deelfietsen beschikten samen over een vloot van 57.000 rijwielen.
De onderzoekers stelden vast dat deelfietsen vooral tijdens de spitsuren een intensief gebruik kennen. Dat leidt tot de veronderstelling dat vooral forenzen van het aanbod gebruik maken. Gehuurde elektrische scooters laten dergelijke pieken niet registreren. Dit suggereert een groter recreatief gebruik.