Elektrische motor is voor Belgische bedrijfswagen norm geworden

Op de particuliere markt laat de elektrische auto in België een gestage opmars optekenen, maar bij de bedrijfswagens is de technologie inmiddels al de norm geworden. Dat blijkt uit een rapport van consulent Arval, aanbieder van mobiliteitsoplossingen. Daarbij wordt opgemerkt dat het voorbije jaar bij de tien populairste bedrijfswagens acht elektrische modellen zijn terug te vinden.

Dit jaar wordt – dankzij een nieuw fiscaal stelsel – bij de bedrijfswagens nog een verdere toename van de populariteit van de elektrische aandrijving verwacht.

Waarom is dit belangrijk?

De BMW XI PHEV bleek het voorbije jaar de meest populaire bedrijfswagen van België. Vooral tijdens de tweede jaarhelft werd vaak voor deze plugin hybride van BMS gekozen. Daarna volgen de volledig elektrische Volkswagen ID4 en Mercedes EQA. De rest van de top tien bestond uit de Peugeot 308 SW, Volvo XC40 BEV, Volvo XC40 PHEV, BMW iX 3 BEV, BMW 1-Series, Audi Q3 SB PHEV en de Mercedes EQB BEV.

Toenemende elektrische dominantie: Bij de top tien meest populaire bedrijfswagens zijn vijf volledig elektrisch modellen en drie plugin hybride exemplaren terug te vinden. Daarmee wordt die top tien volledig door elektrische aandrijving gedomineerd.

  • “Tijdens de tweede helft van het voorbije jaar waren twee op de drie bestelde wagens voorzien van een stekker”, zegt Yves Ceurstemont, hoofd van het Arval Mobility Observatory, in een commentaar op het rapport.
  • “Vanaf midden dit jaar zal de keuze nog meer op een battery electric vehicle (bev) vallen. Op dat ogenblik wordt immers een nieuwe fiscale regeling, die een zwaardere belasting voorziet op elke nieuwe wagen die niet volledig elektrisch wordt aangedreven, van kracht.”
  • Midden vorig jaar bestond de top tien van de bedrijfswagens uit zeven volledig elektrisch aangedreven modellen, twee plugin hybrides en één wagen met een verbrandingsmotor (VW Golf).
    • Maar tegen het einde van het jaar bleek iets vaker voor een aantal plugin hybrides en modellen met een hybride of klassieke aandrijving gekozen.
    • Hierdoor was het overwicht van de volledig elektrische wagen op het einde van het jaar iets minder duidelijk dan zes maanden voordien.
  • De nieuwe bestellingen tijdens de tweede helft van het voorbije jaar bestonden voor ongeveer ruim 30 procent uit modellen die met een klassieke verbrandingsmotor (benzine of diesel) waren uitgerust. Nog eens een aandeel van 30 procent werd opgetekend door volledig elektrische modellen, terwijl 35 procent van de vloot uit plugin hybrides bestond.

Lage uitstoot: De X1 was in het verleden bij de bezitters van een bedrijfswagen al een favoriet en wordt in zijn jongste versie volgens Ceurstemont nog aantrekkelijker.

  • “Met een lage uitstoot van slechts 23 gram koolstofdioxide (CO2) een plug-in hybride model dat op fiscaal vlak, zowel voor de bedrijven als voor de werknemers, quasi even goed scoort als een volledig elektrisch alternatief.”
  • Daarnaast is het volgens hem geen verrassing dat de andere twee modellen op het podium eveneens tot de suv-vloot behoren. De suv-wagens blijven wereldwijd de meest populaire autocategorie.
  • In de top tien zijn met de Peugeot 308 en de BMW 1 Series ook twee modellen met een verbrandingsmotor terug te vinden. Voor deze modellen hadden in de betrokken marktsegmenten volgens Ceurstemont nog geen echte geëlektrificeerde alternatieven beschikbaar, al begint ook daarin steeds meer verandering te komen.

Nieuwe fiscale regels: Met het begin van het nieuwe jaar werd in de fiscaliteit voor bedrijfswagens een eerste wijziging van kracht. Dit zal volgens Ceurstemont ongetwijfeld voor nieuwe evoluties zorgen.

  • Voortaan is de brandstof voor een bestelde plugin hybride niet langer voor 100 procent, maar slechts voor 50 procent aftrekbaar.
  • Een echt kantelpunt mag echter begin juli worden verwacht. Voor de aankoop van nieuwe personenwagens met een uitstoot van koolstofdioxide zullen werkgevers een hogere CO2-taks moeten betalen.
  • Over twee jaar zal ook de fiscale aftrekbaarheid van dit type wagen beginnen te dalen, om over vijf jaar helemaal te stoppen.
  • Die nieuwe evoluties zullen er volgens Arval voor zorgen dat dit jaar op het gebied van bestellingen van nieuwe bedrijfswagens in twee delen zal kunnen worden opgesplitst.
    • Daarbij zal de eerste jaarhelft volgens de consulent grote gelijkenissen vertonen met de tweede helft van vorig jaar.
    • Vanwege de fiscaliteit zullen bedrijven en werknemers volgens Arval echter vanaf volgende zomer in grote getale naar volledig elektrische modellen overschakelen.

(lb)

Meer