De grote Duitse autoconstructeurs Mercedes, Audi en BMW maken zich klaar om hun nieuwe elektrische luxemodellen op de markt te brengen. Model S, de luxesedan van marktleider Tesla, krijgt daarmee stevige concurrentie.
Mercedes presenteerde vorige maand de EQS, een volledig elektrische luxesedan die in de tweede jaarhelft van de band moet rollen en waarvoor de voorbestellingen intussen geopend zijn. Landgenoot Audi pakte op het autosalon van Shanghai dan weer uit met de conceptversie van de A6 e-tron. Die elektrische broer van de huidige A6/A7 series komt wellicht eind volgend jaar, begin 2023 op de markt.
En ook BMW zit niet stil. Officieel is het nog niet, maar de fans verwachten dat hun merk rond die tijd ook met een elektrische luxesedan uitpakt, de i7. Er duiken geregeld spionagebeelden op van het prototype dat op de Duitse wegen gespot wordt.
Het gaat in elk van de drie gevallen om een sedan, de klassieke autovorm met vier deuren en een aparte kofferbak, die bovendien stevig uit de kluiten gewassen is. De Audi A6 e-tron is bijna 5 meter lang, de EQS zelfs 5,2 meter. Dat is al snel een halve meter langer dan een doorsnee SUV.
Terug van nooit weggeweest
Sommige autobouwers voorspelden enkele jaren geleden nog het einde van de sedan. Het traditionele automodel zou door zijn formaat niet zo praktisch in het stadsverkeer met zijn bumper-aan-bumperfiles en krappe parkeerplaatsen. De toekomst is aan de hatchbacks en de SUV’s, klonk het toen. Een van de populairste sedans, de Ford Mondeo, gaat binnenkort uit productie en ook de dagen van de Volkswagen Passat sedanversie zijn geteld.
Maar met de nieuwe generatie elektrische varianten lijkt de sedan klaar voor een comeback. Al is hij nooit echt weggeweest, nuanceert Alain Devos, hoofdredacteur van AutoWereld en AutoGids. ‘Dat de sedan als autovorm niet meer populair zou zijn, is vooral een Europees verhaal. Het model is nog altijd populair in de VS, denk maar aan de Toyota Camry. En ook in China en de rest van Azië blijft de sedan goed verkopen.’
In de leasingsector wordt erop gewezen dat de luxesedan populair blijft als statussymbool voor directieleden. Met de eerder deze week aangekondigde overheidsmaatregelen om elektrische bedrijfswagens te pushen, openen er zich nieuwe perspectieven.
De schaduw van Tesla
Devos merkt op dat de pas gepresenteerde modellen van de Duitse premiumconstructeurs niet de horizontale lijnen van een klassieke sedan hebben. De EQS heeft eerder een druppelvorm en ook de conceptversie van de A6 heeft een ronde daklijn. Zo lijkt de invloed van het Amerikaanse Tesla, met zijn Model S de marktleider in het elektrische luxesegment, niet ver weg.
Het bedrijf van CEO Elon Musk verkondigde begin dit jaar elk jaar met 50 procent te willen groeien. Zal het Duitse offensief, met ook de Porsche Taycan die zich in de concurrentiestrijd moeit, roet in het eten gooien? ‘Veel hangt af van hoe de hele markt voor elektrische auto’s zal evolueren’, antwoordt Devos. ‘Mede door de stimuli van de overheden zal die markt groeien. Als de hele markt groeit, is er plaats genoeg voor iedereen. Het zou best kunnen dat sommige Tesla-rijders straks overschakelen naar pakweg Mercedes of Porsche. Maar anderzijds zal Tesla ook nieuwe klanten kunnen aantrekken.’
(jvdh)