Elektrische auto’s volgend jaar goed voor 30 procent van Chinese markt, voorspelt de CEO van sportwagenbouwer Lotus

Elektrische voertuigen (EV’s) zullen volgend jaar een groter aandeel van de Chinese markt voor nieuwe wagens innemen, naarmate autoconstructeurs ook meer intelligente functies toevoegen. Dat verwacht Lotus-CEO Feng Qingfeng.

“EV’s zullen in het middelpunt van de belangstelling staan op de Chinese automarkt volgend jaar. Heel waarschijnlijk zullen ze 30 procent uitmaken van alle nieuwe auto-aankopen, of zelfs meer”, zei Feng in een interview in Peking woensdag.

“Een andere explosieve drijvende kracht is dat het intelligentieniveau van EV’s grote vooruitgang zal boeken volgend jaar. De auto’s zullen dan beter in staat zijn om de consument te begrijpen en meer zelfstandig beslissingen kunnen nemen.”

Lotus, een van oorsprong Engelse autobouwer die nu in Chinese handen is, verwacht veel van zijn afdeling Lotus Tech, die auto’s van de nieuwe generatie gaat ontwikkelen voor het sportwagenmerk. De focus van de divisie, met hoofdkantoor in de Chinese stad Wuhan, ligt op batterijtechnologie en elektrische motoren.

Lotus Tech heeft er intussen de bouw van zijn fabriek voltooid. De massaproductie van auto’s staat gepland om te beginnen aan het einde van 2022, zei Feng.

De autoconstructeurs ziet veel potentieel voor elektrische sportwagens in ’s werelds grootste automarkt, want het aantal concurrenten, waaronder Porsche en BMW, is relatief klein en de auto’s die op nieuwe energie rijden, zoals plug-in hybriden en elektrische auto’s, vertegenwoordigen momenteel minder dan 13 procent van de Chinese automarkt.

Ultra-luxe raceauto’s

Het bedrijf heeft voorlopige plannen voor een beursgang in de Verenigde Staten of Hong Kong, mogelijk al in 2023. Het wil zijn laatste financieringsronde van 400 tot 500 miljoen dollar tegen maart afronden, waardoor de waarde van het bedrijf tussen 5 en 6 miljard dollar zal liggen, zei Feng.

Lotus maakt deel uit van Geely, het auto-imperium van Li Shufu met ook Volvo als een van de merken. Li koestert al lang ambities om luxe-sportwagens te ontwikkelen. Dat past in zijn plan om Geely te laten uitgroeien tot een brede autogroep, die diverse producten aanbiedt, variërend van betaalbare auto’s voor de massamarkt tot de ultra-luxe raceauto’s die door Lotus worden gemaakt.

De high-performance sportwagens zijn populair onder Chinese bestuurders, waardoor waarschijnlijk de helft van de verkoop van Lotus uit China zal komen in de volgende vijf jaar, zegt Feng.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.