‘Elektrische auto’s straks goedkoper te produceren dan wagens met verbrandingsmotor’

Nieuw Europees onderzoek toont aan dat elektrische auto’s tegen 2027 de voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden van de troon zullen stoten qua productiekosten. Dat komt vooral door de strengere emissieregels in de EU die in 2019 beslist zijn door de Europese Raad.

Elektrische auto’s zullen tegen 2027 in de Europese Unie lagere productiekosten hebben dan auto’s met verbrandingsmotoren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Unie. De strengere emissieregels die in 2019 door de Europese Raad besloten waren, zouden de grootste oorzaak zijn van die dalende productiekosten.

Dalende kosten

De productiekosten van batterijen voor elektrische voertuigen en de specifieke productielijnen van autofabrikanten zijn gestaag aan het dalen (BloombergNef). Dat zal ervoor zorgen dat elektrische auto’s de komende zes jaar gemiddeld goedkoper in aanschaf zullen zijn dan conventionele auto’s, zelfs zonder overheidssubsidies.

In 2021 is de gemiddelde prijs voor belastingen van een elektrische auto in Europa 33.000 euro. Een benzinewagen kost gemiddeld 18.600 euro. Dat verschil zal in 2026 weggewerkt zijn en er wordt geschat dat de gemiddelde prijs van beide soorten wagens zal liggen op 19.000 euro. Een jaar later zal de prijs van de elektrische wagen dalen en die van de benzinewagen stijgen, aldus de studie.

Revolutionair jaar

2020 was het jaar van de elektrische auto’s. Nog nooit werden er zoveel elektrische wagens verkocht in Europa en China als vorig jaar. Het aantal elektrische modellen dat je op de markt kon vinden is bijna verdubbeld. In het begin van 2020 waren dat er net geen 100 en op het einde van het jaar stonden er 175 verschillende modellen op de markt. In 2025 zouden dat er 330 moeten zijn.

Door de nieuwe Europese wetgeving springen vele autoproducenten op de kar. De verkoopcijfers van elektrische wagens stijgen logischerwijze mee. In de Europese Unie werden in 2019 ongeveer 319.000 elektrische wagens verkocht. In 2020 waren dat er al 540.000. Een stijging van bijna 60 procent.

Elektrische overname

Europese bedrijven hebben de EU opgeroepen om 2035 vast te leggen als einddatum voor de verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor. De ‘European Federation for Transport and Environment’ (T&E) is tevreden met die deadline. Zij zijn er zeker van dat deze regels de switch naar elektrische voertuigen zullen versnellen.

‘Met het juiste beleid kunnen elektrische auto’s tegen 2035 100 procent van de verkoop bereiken in West-, Zuid- en zelfs Oost-Europa. De EU kan een einddatum in 2035 vaststellen met de zekerheid dat de markt er klaar voor is. Nieuwe vervuilende voertuigen mogen niet langer dan nodig worden verkocht’, verduidelijkt ook Julia Poliscanova, directeur van voertuigen en e-mobiliteit bij de Europese Federatie voor Transport en Milieu.

Lagere kosten worden essentieel geacht om elektrische voertuigen aantrekkelijker te maken voor consumenten, vooral in combinatie met een grotere actieradius – de afstand die een voertuig kan afleggen voordat het moet worden opgeladen – en een verbeterd oplaadnetwerk.

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20