De wedloop om grote delen van de markt voor elektrische voertuigen (EV’s) is in alle hevigheid losgebarsten. Zo zullen de Japanse bedrijven Toyota en Panasonic maandag aankondigen een joint-venture op te richten die batterijen voor elektrische voertuigen gaat produceren om zo de concurrentie aan te gaan met Chinese producenten. De joint-venture rekent er alvast op batterijen te gaan leven aan Mazda en Subaru.
Panasonic maakt vandaag al in exclusiviteit batterijen voor Tesla. Dankzij de joint-venture met Toyota wil het bedrijf nu minder afhankelijk worden van het bedrijf van Elon Musk. De voortdurende productievertragingen wegen namelijk op de inkomsten van de Japanners.
Prijs voor kleinere elektrische wagen wordt sowieso duurder
Toch zal het nog decennia duren vooraleer elektrische voertuigen het straatbeeld domineren. Hans-Dieter Poetsch, de voorzitter van het Duitse autoconcern Volkswagen, waarschuwde dat een volledig elektrisch wagenpark op lange termijn dan wel energie-efficiënter zal zijn, maar dat het prijskaartje om dat te verwezenlijken niet mals zal zijn. In een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag temperde de VW-baas verwachtingen als zou het bedrijf elektrische wagens op de markt brengen die op vlak van prijs met traditionele VW-modellen zouden kunnen concurreren.
“De huidige prijs kan niet worden gehandhaafd waneer deze voertuigen van een elektrische motor worden voorzien. Prijsstijgingen in het segment van kleinere voertuigen worden onvermijdelijk,” zei Poetsch.
Nog volgens de topman kan dat gevolgen hebben voor mensen met een laag inkomen. De uitspraak doet de wenkbrauwen fronsen, want Volkswagen lijkt zijn toekomst meer en meer af te stemmen op elektrische wagens. Zo wordt tegen 2025 meer dan 10 miljard euro geïnvesteerd in China in een fabriek voor elektrische wagens. Die zou 50 miljoen exemplaren produceren.
Ook Musk weet niet hoe een goedkope elektrische wagen rendabel te krijgen
Dan was er nog de elektrische wagenbouwer Tesla. Die maakte vrijdag bekend dat het 3.400 mensen op straat zet. Dat is 7% van het totale werknemersbestand. Tesla gaat ook snoeien in het aantal tijdelijke arbeidskrachten en toeleveranciers. Het bedrijf hoopt op die manier de Tesla Model 3-sedan goedkoper te maken. In een e-mail aan zijn werknemers herhaalde Musk nog eens dat ‘onze producten nog altijd te duur zijn voor de meeste mensen’. Musk herhaalde dat er nog een lange weg af te leggen valt op vlak van productievolumes en productiviteitsverbetering om een elektrische wagen van 35.000 dollar (31.000 euro) op de markt te brengen en ‘nog steeds een rendabel bedrijf te zijn”.
China en India produceren nochtans goedkoper
De prijzen voor EV’s zijn de voorbije jaren nochtans aanzienlijk gedaald. China produceert zo veel van deze wagens dat de overheid een rem heeft gezet op het aantal start-ups dat in de sector aan de slag wil gaan. Modellen die – zonder subsidies – om en bij de 1.000 euro kosten zijn in China erg populair. Ook in India kan men EV’s kopen voor minder dan 8.700 euro.