Een van de meest iconische partnerships in de sportsponsoring wordt afgebroken

De Italiaanse voetbalclub Inter Milaan neemt op het einde van dit voetbalseizoen afscheid van zijn sponsor Pirelli. Dat hebben de twee partijen aangekondigd. Daarmee komt een einde aan een samenwerking die zich over een periode van zesentwintig jaar heeft gespreid. Tijdens die periode heeft bandenfabrikant Pirelli zich als een van de meest herkenbare sponsors uit de sportwereld gemanifesteerd.

De sponsoring van de Italiaanse topclub heeft Pirelli in totaal ongeveer een kwart miljard euro gekost.

Synoniem

Pirelli werd in het midden van de jaren negentig van de voorbije eeuw als nieuwe sponsor van Inter Milan aangekondigd. De jaren nadien is de bandenfabrikant voor velen nagenoeg een synoniem voor Inter geworden. Aan het einde van dit seizoen wordt die samenwerking echter stopgezet.

Marco Tronchetti Provera, topman van Pirelli, benadrukte in een commentaar op de beslissing dat het bedrijf de optie heeft genomen om de lopende overeenkomst niet meer te verlengen. ‘We zullen niet langer de shirtsponsor van Inter Milaan zijn, maar de relatie tussen de twee partijen zal worden verdergezet.’ Concrete informatie over die verdere collaboratie werd echter niet verstrekt. Pirelli heeft een belang van 0,37 procent in het kapitaal van de club.

Volgens een aantal waarnemers zou Inter naar een hogere compensatie voor de shirtsponsoring zoeken. Momenteel ontvangt de club van Pirelli ongeveer 10 miljoen euro per jaar, maar zelf denkt Inter dat die sponsoring een waarde van ongeveer 30 miljoen euro vertegenwoordigt.

Daarnaast is er ook de onzekerheid over de toekomstige eigendomsstructuur van de club. Inter is in handen van de Chinese retailer Suning Holdings, maar die heeft te kennen gegeven zich in de toekomst op zijn kernactiviteiten te willen concentreren. Die keuze zorgde ervoor dat de Chinese landskampioen Jiangsu Football Club met onmiddellijk ingang zijn activiteiten moest staken.

Chinese projectontwikkelaar

Suning heeft zijn engagement tegenover Inter Milaan bevestigd, maar er zou daarbij wel naar een aantal bijkomende partners of eventueel een overnemer kunnen worden gezocht. In december vorig jaar werd al de naam van de Chinese projectontwikkelaar Evergrande Group als een potentiële sponsor voor de Italiaanse club naar voor geschoven.

Inter Milaan zou de voorbije zesentwintig jaar 234 miljoen euro aan sponsoring van Pirelli hebben ontvangen. Gemiddeld was er sprake van 9,37 miljoen euro per jaar, maar die bedragen hebben de voorbije jaren een sterke stijging laten optekenen.

Tijdens het eerste jaar van het contract ontving de Italiaanse club een bedrag van 2,1 miljoen euro aan shirtsponsoring. Drie seizoenen geleden was dat opgelopen tot een record van 19,1 miljoen euro. Vorig seizoen was er sprake van een bedrag van 11,5 miljoen euro. De sponsoring van Pirelli had gemiddeld een aandeel van 4,3 procent in de jaaromzet van de club. (am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.