Een commercieel vliegtuigje dat volledig elektrisch aangedreven is, vloog vijftien minuten in Vancouver, Canada.
‘Het begin van het elektrische luchtvaarttijdperk’, zo noemt Roei Ganzarski, chief executive van het Australische bedrijf magniX zijn vliegtuig. Het luchtvaarttechnologiebedrijfje stuurde op maandag een klein commercieel toestel de lucht in.
Harbour Air
MagniX werkte daarvoor samen met Harbour Air, dat een vloot van 40 watervliegtuigjes bezit in de regio van Vancouver. Het bedrijf specialiseert in lokale verplaatsingen naar de eilanden rond Vancouver.
Daarom is Ganzarski bijzonder opgetogen met de geslaagde test. Hij onderstreepte het belang voor de luchtvaart in het algemeen. ‘De technologie zal significante kostenbesparingen betekenen en een serieuze impact hebben op de globale CO2-uitstoot.’
Oldtimer
Het e-vliegtuigje is overigens een oldtimer, een 62-jaar oude DHC-2 de Havilland Beaver een watervliegtuigje. Er zijn zes plaatsen in het vliegtuigje. Het kreeg een nieuwe elektrische motor van 750 pk.
Piloot Greg McDougall, ook de CEO van Harbour Air, beschreef de vlucht als ‘vliegen met een gewone Havilland Beaver, maar dan op steroïden.’
Het vliegtuigje deed een kort rondje langs de Fraser-rivier in de buurt van de luchthaven van Vancouver.
Voor Harbour Air effectief zijn hele vloot elektrisch kan maken, moet het nog twee jaar wachten. Eerst moeten er verdere testen gebeuren, daarnaast moet ook de motor erkend worden door regulators.
Batterij
Er zijn ook nog enkele uitdagingen verbonden aan elektrische vliegtuigen die verder kunnen vliegen, met meer passagiers aan boord. Batterijduur blijft zo een zorg. Dit exemplaar kan bijvoorbeeld 160 kilometer vliegen, met een lithiumbatterij. Dat is voldoende voor Harbour Air, maar lang niet ver genoeg voor grotere luchtvaartmaatschappijen.