Eerste Europese corridor voor elektrische wagens is operationeel

Langsheen de Rijn in Duitsland is de eerste Europese corridor met laadstations voor elektrische vrachtwagens (e-trucks) in gebruik genomen. Het initiatief moet een duurzame logistieke activiteit over een van de drukste vrachtroutes van het hele Europese continent stimuleren. 

Het traject van de corridor spreidt zich uit over een lengte van 600 kilometer van het gebied Rhein-Neckar – met de steden Mannheim, Ludwigshafen en Heidelberg – tot de regio Rhein-Ruhr, het industriële gebied dat onder meer de agglomeraties Duisburg, Essen en Dortmund omvat.

Genua tot Rotterdam

Aral, de Duitse uitbater van tankstations, heeft langsheen die route momenteel zes laadstations in gebruik genomen. De stations zijn gesitueerd in Schwegenheim, Bensheim, Rüsselsheim, Rheinböllen, Düsseldorf en Dortmund.

In de volgende maanden wordt dat netwerk aangevuld met twee bijkomende stations in Bad Honnef en Keulen. Aral kreeg bij de uitrol van de corridor medewerking van de Duitse regering.

Het huidige traject vormt een onderdeel van een groter netwerk, dat zich over een afstand van 1.300 kilometer uitstrekt van de haven van Genua in Italië tot de haven van Rotterdam in Nederland en een van de belangrijkste routes voor de Europese handel en logistiek vormt.

200 kilometer

De initiatiefnemers wijzen erop dat een groot deel van de inspanningen voor een realisatie van een duurzame mobiliteit op de Europese wegen is gericht op personenwagens en particuliere autobestuurders.

Om een klimaatneutraal Europees transport te kunnen bewerkstelligen moet volgens Aral echter ook een grote aandacht worden besteed aan het commerciële vrachtvervoer, dat een belangrijke pijler van de Europese mobiliteit vormt.

De laadstations, die een capaciteit van 300 kilowatt kunnen genereren, kunnen per lader elk meer dan elektrische vrachtwagens per dag opladen. De e-trucks kunnen aan de ultrasnelle oplaadpunten in ongeveer 45 minuten voldoende elektriciteit opslaan om een afstand van 200 kilometer te kunnen afleggen.

Verwacht wordt dat tegen eind dit decennium in Europa ongeveer 270.000 elektrische vrachtwagens op de Europese wegen zullen rondrijden. Daarvoor zouden ongeveer 140.000 laadpunten moeten worden geïnstalleerd.

Meer