‘Eén vijfde van eigenaars elektrische wagens is ontevreden en keert terug naar benzine of diesel’

Houders van elektrische auto’s hebben 18 procent kans om terug te keren naar auto’s die op benzine rijden, blijkt uit een nieuwe studie van de University of California. De grootste reden voor het misnoegen blijkt best voor de hand liggend …

Meer dan 4.000 huishoudens die elektrische voertuigen bezitten of eerder bezaten in Californië, gingen terug naar benzine- en dieselauto’s, meldt nichesite Electrek.

De coauteurs van de recente studie hierover, Scott Hardman en Gil Tal, lichtten de redenen van eigenaren om terug te keren toe in het tijdschrift Nature Energy:

‘Op basis van de resultaten van vijf vragenlijstonderzoeken merkten we dat 18 procent van de eigenaars van plug-in hybride elektrische wagens in Californië hun wagen opnieuw wegdoen. Dat houdt vooral verband met ontevredenheid over het gemak van opladen, (…), geen oplaadniveau 2 (240-volt) hebben thuis, minder huishoudelijke voertuigen bezitten en geen man zijn.’

Zoals de onderzoekers suggereren, is het opladen dus de grootste hindernis voor eigenaars van een elektrische auto.

Huizen niet geoptimaliseerd

Een elektrische wagen kan in de praktijk thuis in minder dan twee uur een ‘volle tank gas’ krijgen. Het probleem is dat de meeste huizen in Californië niet zijn geoptimaliseerd voor het opladen van de auto’s. 

Van degenen die overstapten, had meer dan 70 procent thuis geen toegang tot oplaadniveau-2, en iets minder dan dat had geen oplaadniveau-2 aansluitingen nabij hun werkplek.

‘Als je geen oplaadniveau 2 hebt, is het bijna onmogelijk,’ weet Kevin Tynan, auto-analist van Bloomberg. Hij heeft in de loop der jaren een breed scala aan merken en modellen van elektrische voertuigen getest voor zijn onderzoek.

Zelfs met het snellere opladen had een Chevy Volt die hij testte nog steeds bijna zes uur nodig om zijn actieradius van bijna leeg op te drijven naar 300 mijl (482 kilometer). Dit kostte hem met zijn SUV slechts enkele minuten aan de pomp.

Geen gebruik van openbare oplaadstations

Openbare oplaadstations mogen er dan uitzien als de elektrische versie van het benzinestation, maar bijna tweederde van de elektrische wagenbestuurders in het onderzoek zei dat ze er geen gebruik van maakten. Waarom ze precies geen gebruik maakten van de openbare stallingen werd niet gespecificeerd.

Elektrische voertuigen hebben de laatste jaren een lange weg afgelegd op het vlak van actieradius, veiligheid, comfort en technische kenmerken, maar Hardman en Tal merken op dat er heel weinig veranderd is op het vlak van de manier waarop ze worden opgeladen.

De onderzoekers waarschuwen dat deze trend het moeilijker kan maken om de verkoopdoelstellingen voor elektrische voertuigen in Californië en andere landen te halen, en de groei van de markt in het algemeen.

Tesla vs Fiat 500

Ook hangt veel af van het type elektrische wagen als mensen bereid zijn deze op te geven of niet. Tesla-eigenaars zijn het minst geneigd om hun model in te ruilen voor benzine. Fiat 500e kopers zijn echter het meest geneigd om de switch terug te maken.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.