Een op drie piloten nog altijd niet opnieuw in actieve dienst

Wereldwijd is meer dan een derde van de piloten van luchtvaartmaatschappijen nog altijd niet opnieuw in actieve dienst. De coronapandemie blijft op de luchtvaart wegen. Dat zegt een onderzoek van Goose Recruitment en de publicatie FlightGlobal, gebaseerd op een peiling onder ruim 1.700 piloten.

De onderzoekers merken daarbij wel op dat de situatie tekenen van verbetering toont ten opzicht van het jaar voordien, toen de meerderheid van de piloten aangaf werkloos te zijn.

Azië

De onderzoekers stelden vast dat wereldwijd 62 procent van alle piloten momenteel in actieve dienst is. Dat betekende een belangrijk herstel tegenover vorig jaar, toen slechts 43 procent kon bevestigen daadwerkelijk als piloot aan de slag te zijn.

Bij de werkloze piloten was er sprake van een daling van 30 procent naar 20 procent. Bij alternatieve regelingen, zoals vakanties, werd gewag gemaakt van een inkrimping van 17 procent naar 6 procent.

“De resultaten van de studie tonen aan dat de luchtvaart zich begint te herstellen van het dieptepunt dat de sector twee jaar geleden beleefde”, merken de onderzoekers op. “Er is echter niet overal in de wereld van een herstel sprake.”

“In de regio Asia-Pacific, die door de strenge inreisbeperkingen wereldwijd het zwaarst door de daling van het internationale personenvervoer is getroffen, bleek de inactiviteit nog verder toe te nemen.”

“Hier werd bij de groep werklozen een stijging van 23 procent naar 25 procent opgetekend. Deze regio had met een score van 53 procent ook het laagste aantal piloten in actieve dienst.

Ontwikkelingslanden

De onderzoekers merken op dat in Asia-Pacific vele expats door bekommernissen over de coronamaatregelen uiteindelijk beslisten om naar huis terug te keren.

“Vele piloten dreigden immers aan lange quarantaines te zullen worden onderworpen of vreesden gedurende geruime tijd op locaties zonder vrienden en familie geblokkeerd te raken.”

Onder meer wordt gewezen naar de vliegtuigmaatschappij Cathay Pacific Airways uit Hongkong, een grote werkgever van expats.

Die maatschappij heeft honderden piloten verloren nadat de groep tijdens de pandemie besliste om de regionale divisie Cathay Dragon en nagenoeg alle overzeese bases te sluiten.

“Maar het personeelsverloop bij Cathay is ook gestimuleerd door de strikte regels voor tussenstops”, stippen de onderzoekers aan. “Bemanningsleden die niet vliegen worden immers in hotels opgesloten.”

Maar ook bij de actieve piloten heerst er grote onzekerheid. In die groep gaf 61 procent aan zich zorgen te maken over zijn werkzekerheid. “Het lijkt erop dat alleen in Noord-Amerika de passagierstrafieken de impact van de coronacrisis heeft verwerkt”, getuigde een piloot die in het Midden-Oosten en Afrika vliegt.

“De rest van de wereld, vooral ontwikkelingslanden, hebben nog steeds moeite om vaccins te krijgen. Daar heeft de luchtvaart nog geen werk van enig herstel kunnen maken.”

(lp)

Meer