Een glasvezelverbinding is als water uit de kraan. Of toch niet?

België zet dit jaar aanzienlijke stappen in de uitbreiding van het glasvezelnetwerk. Elke dag wordt er een nieuwe gemeente aangesloten, een cruciale ontwikkeling om de snelheid van digitalisering bij te benen. Deze evolutie is niet alleen belangrijk voor consumenten, maar des te meer essentieel voor bedrijven. Met de voortschrijdende digitalisering maken bedrijven en overheden steeds intensiever gebruik van digitale diensten, waarbij ICT steeds meer geïntegreerd wordt vanuit de cloud. De groeiende behoefte aan robuuste connectiviteit onderstreept het belang ervan als het solide fundament voor de bovenliggende IT architectuur. Een glasvezeloplossing moet vandaag de dag net zo vanzelfsprekend zijn als water uit de kraan, een onmisbare dienst. Maar is het werkelijk slechts een standaardproduct? Heeft elk bedrijf simpelweg behoefte aan ‘gewoon’ kraantjeswater, of is water niet gewoon water? Hans Witdouck, CEO van Eurofiber België, verschaft hierover duidelijkheid.

Haarscherpe focus

Op leveranciersvlak gaat de vergelijking met de Watermaatschappij alvast op. Eurofiber is een ‘pure player’ in de glasvezelmarkt met 23 jaar opgebouwde kennis en ervaring die uitsluitend connectiviteit over dedicated glasvezel aanbiedt aan bedrijven, overheden en non-profitorganisaties. Het bedrijf richt zich bewust niet tot de consument en biedt geen andere diensten aan dan dedicated glasvezeloplossingen, waardoor het 100% gefocust is. Eurofiber beschikt daarvoor over een eigen glasvezelnetwerk in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland dat 70.500 km lang is. Via partnerships zoals met het Waalse SOFICO en Unifiber, is Eurofiber vandaag in veel straten en bedrijvenparken aanwezig. Tegen het einde van dit jaar zullen 140 bijkomende Belgische bedrijvenparken of een potentieel van meer dan 9.000 grote bedrijven en KMO’s aangesloten zijn op dedicated glasvezel van Eurofiber. Ook op technologisch vlak is de focus volledig gericht op de verdere versterking van het eigen zakelijke glasvezelnetwerk. Zo wordt momenteel een gefaseerde upgrade van het volledige Belgische backbone-netwerk doorgevoerd naar een capaciteit van 400 Gigabit. De bestaande hardware wordt daarbij vervangen door apparatuur van het Finse Nokia.

Hans Witdouck – CEO Eurofiber Belgium

Ingebouwde flexibiliteit

“Onze focus was van bij de start haarscherp en een bewuste keuze. Hierdoor rijden we niet vast in gedeelde netwerken. Waar andere operatoren budgetten dienen te verdelen tussen de zakelijke en particuliere markt en bovendien voornamelijk kant-en-klare pakketten aanbieden zonder veel flexibiliteit, zijn wij er met onze eigen dedicated glasvezeloplossingen uitsluitend op gericht om KMO’s, grote bedrijven en overheden te bedienen met een aanbod dat kan aangepast worden aan hun individuele noden”, verduidelijkt Hans. “Individuele configuratie van de oplossing onderscheidt ons vandaag in de markt. Water is namelijk niet zomaar gewoon water, al beseffen veel bedrijven dat vandaag niet altijd.”

Met een dedicated glasvezelverbinding krijgt een bedrijf zijn eigen fysieke glasvezel die het niet moet delen met anderen, wat belangrijke voordelen oplevert ten opzichte van een gedeelde glasvezelaansluiting, zoals die vaak in een standaard all-in pakket bij grote telecomspelers wordt aangeboden. “Door de grote datastromen van en naar de cloud volstaat een klassieke gedeelde internetaansluiting voor veel bedrijven niet meer. Met een dedicated fiber aansluiting beschikt een bedrijf over een eigen, private weg naar de cloud. De snelheid op die weg is symmetrisch (uploadsnelheid is gelijk aan downloadsnelheid) en snelheid en bandbreedte zijn gegarandeerd en aanpasbaar aan de concrete behoeften. Bovendien kan de dedicated glasvezelverbinding van Eurofiber vaak volledig redundant ingericht worden, wat betekent dat een tweede lijn het onmiddellijk overneemt als de eerste uitvalt. Tot slot bieden we met Eurofiber enkel de dedicated glasvezel aan samen met de connectiviteit die de business case van de klant ondersteunt. Diensten die verder bouwen op deze connectiviteit biedt Eurofiber niet aan. Voor bijkomende managed services, kan de klant beroep doen op de expertise van ons partnernetwerk.”

Ook Youston, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in digitalisering van archieven, langdurige archiefopslag en archiefbeheer, vond bij Eurofiber de juiste connectiviteitsoplossing.“Door de grote hoeveelheden data die we elke dag verwerken, de urgentie van sommige opdrachten en de confidentialiteit van de documenten is een juiste partner voor onze connectiviteit vinden voor ons cruciaal. We zochten dan ook een partij die ten eerste een redundante verbinding kon voorzien waardoor we altijd online zouden zijn en continuïteit van onze dienstverlening is verzekerd. Daarnaast was tevens een dedicated, met andere woorden een eigen, niet-gedeelde verbinding voor ons een absolute voorwaarde.  Het laat ons toe om de nodige security oplossingen in te bouwen en niet afhankelijk te zijn van andere bedrijven”, verduidelijkt Wim Vanoeveren, CTO bij Youston. “Verder hadden we niet enkel een veilige, always-on, privéverbinding nodig maar waren we ook op zoek naar de juiste expertise om deze omgeving in te richten. Doordat het glasvezelnetwerk van Eurofiber open is en ze een ecosysteem van partners hebben uitgebouwd, kregen wij toegang tot een netwerk aan expertise en de juiste partners om mee in gesprek te gaan. Op die manier waren we in staat om voor de inrichting van onze connectiviteit niet alleen met de juiste mensen te spreken maar ook een efficiëntieslag te maken.”

Water is niet zomaar water

Dankzij scherpe focus en ingebouwde flexibiliteit denkt Eurofiber met de klant mee om het juiste water uit de kraan te krijgen. Bedrijven hebben uiteenlopende behoeften, vergelijkbaar met verschillende soorten water, zoals bruiswater, gedemineraliseerd water of water met een smaakje. Standaardoplossingen volstaan niet; Eurofiber kan door zijn focus en flexibiliteit water op maat samenstellen voor elke klant. Begrip van de business case is cruciaal om de glasvezeloplossing optimaal te configureren. In de analogie benadrukt Hans Witdouck dat zoals mensen niet kunnen overleven zonder water, bedrijven niet kunnen overleven zonder de juiste connectiviteit. Een professioneel redundant en dedicated glasvezelnetwerk is de levenslijn voor elk bedrijf, waardoor offline zijn geen optie meer is. Door de juiste configuratie van het netwerk bouwt een bedrijf de garantie in dat het juiste water uit de kraan komt, waardoor het snel en constant online kan zijn en zo de nodige garanties aan eindklanten kan bieden.

Meer