Duitsland wil geen verbod op verbrandingsmotoren; wel op vuile brandstoffen

Duitsland verzet zich tegen plannen van de Europese Unie om vanaf midden volgend decennium de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren te verbieden. Er moet een mogelijkheid gecreëerd worden voor het gebruik van synthetische brandstoffen. Dat heeft Volker Wissing, Duits minister van Transport, gezegd na een informele bijeenkomst met collega’s uit andere lidstaten van de Europese Unie.

De Europese Commissie stelde vorig jaar voor om vanaf midden volgend decennium de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren te verbieden. Maar het debat over die maatregel lijkt nog lang niet voorbij. Volker Wissing wierp op dat de verkoop van deze type wagens nog wel zou moeten worden toegelaten indien ze uitsluitend van synthetische brandstoffen gebruikmaken.

Technische oplossing

Wissing maakte duidelijk akkoord te zijn met een verbod op het gebruik van fossiele brandstoffen in de autosector. Maar het gebruik van synthetische brandstoffen moet volgens hem wel mogelijk blijven. “Het moet mogelijk zijn een technische oplossing te vinden die het onmogelijk zou maken om nog langer fossiele brandstoffen te tanken”, betoogde de Duitse minister.

Hij wees er daarbij op dat synthetische brandstoffen, die ook door de huidige generatie wagens met weinig of geen aanpassingen kunnen worden gebruikt, de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk kunnen verlagen. De ecologische voetafdruk wordt bepaald door de processen die bij de productie van deze brandstoffen worden gehanteerd.

Wissing stelde anderzijds zich wel te kunnen scharen achter het idee dat hybride wagens een belangrijk instrument kunnen zijn om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen. “Er zijn momenteel nog niet voldoende elektrische voertuigen”, verduidelijkte hij.

“Er moeten inspanningen worden gedaan om hun marktaandeel uit te breiden. Het is dan ook aangewezen dat in afwachting hybride technologie als een tussenoplossing wordt gebruikt.”

Klimaatneutraal

Tijdens de jongste klimaatbijeenkomst van de Verenigde Naties vorig jaar hebben meer dan twee dozijn landen en autobedrijven toegezegd inspanningen te zullen doen om ervoor te zorgen dat tegen eind volgend decennium alleen nog emissievrije voertuigen zouden worden verkocht.

Maar grote autofabrikanten – waaronder China, de Verenigde Staten, Japan, Frankrijk en Duitsland – bleven daarbij aan de kant staan. Vooral in Duitsland klonk kritiek op het negeren van oplossingen met synthetische brandstoffen.

Winning beklemtoonde tevens dat niet alles op één technologie mag worden ingezet. Er moet volgens hem een openheid naar een bredere waaier van mogelijkheden worden getoond.

Luchtvaartmaatschappijen rekenen op de opkomst van duurzame of synthetische brandstoffen om hun uitstoot van koolstofdioxide te verminderen. De ontwikkeling van koolstofneutrale synthetische brandstoffen zou bovendien de mogelijkheid – zowel in de vliegtuigbouw als de autoproductie – bieden om de huidige technologie met verbrandingsmotoren te blijven hanteren en verder te ontwikkelen.

(am)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20