Duitsland schaart zich achter het voorstel van de Europese Unie om de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor vanaf midden volgend decennium geleidelijk af te schaffen. Het land stapt daarbij ook af van zijn eerdere eisen voor een uitzondering voor wagens met synthetische brandstoffen (e-fuels) die op basis van hernieuwbare bronnen zijn aangemaakt.
Dat heeft het Duitse ministerie van Leefmilieu bevestigd.
Harde deadline
“De nieuwe Duitse regering staat achter het ontwerp van de Europese Commissie en steunt dus volledig het einde van de verbrandingsmotor voor auto’s en bestelwagens in de Europese Unie vanaf het midden van volgend decennium”, aldus het ministerie van Milieu op Twitter.
Duitsland heeft zich tot nu toe verzet tegen een harde deadline voor de uitfasering van wagens met conventionele verbrandingsmotoren. Het land hoopte immers dat het gebruik van synthetische brandstoffen een reddingslijn zou kunnen betekenen voor een groot aantal bedrijven in zijn grote toeleveringsindustrie, die vaak gericht zijn op verbrandingsmotoren.
In het regeerakkoord had de nieuwe Duitse regering gesteld ervoor te pleiten om vanaf midden volgend decennium nog uitsluitend wagens die met e-fuels kunnen worden getankt, op de markt te brengen. Steffi Lemke, Duits minister van Leefmilieu, stelde nu echter dat haar land niet langer op een uitzondering zal aandringen.
“Voor voertuigtypes die niet onder de uitstootnormen vallen – zoals ambulances of mogelijk tractoren – zal er naar een mogelijke oplossing moeten worden gezocht, maar in het algemeen zal Duitsland het beleid van de Europese Unie onderschrijven.”
Machtige lobby
In de meeste lidstaten van de Europese Unie is de uitfasering van de verbrandingsmotor een vaststaand feit. “Dit luidt voor de autosector echter ongekende uitdagingen in”, merkt het nieuwsplatform Politico op.
“In Duitsland drong het Verband der Automobilindustrie (VDA), de machtige lobby van de autoproducenten, er met de steun van het ministerie van Transport, dat door de bedrijfsvriendelijke Freie Demokratische Partei (FDP) wordt geleid, op aan e-fuels als een alternatieve emissievrije technologie voor elektrische wagens te aanvaarden.”
De grote Duitse autosector omvat veel kleinere bedrijven die vooral gericht zijn op de productie van onderdelen voor verbrandingsmotoren. “Een groot aantal van die onderdelen – zoals bougies, brandstofinjectiesystemen, uitlaatsystemen, versnellingsbakken of brandstoftanks – worden met de introductie van elektrische wagens steeds meer overbodig.”
Milieugroepen beweren echter al langer dat e-fuels niet als een realistisch of duurzaam alternatief voor elektrische wagens naar voor kunnen worden geschoven. Daarbij wordt vooral op een groot verschil in efficiëntie gewezen.
(lb)