Duitsland blijft erbij dat op de Europese emissiemarkt een prijs van minstens 60 euro per ton koolstofdioxide moet worden gehanteerd. Indien de Europese Unie daarover onvoldoende garanties geeft, zal Duitsland een aantal nationale maatregelen nemen om dat prijsniveau vast te leggen.
Dat heeft Patrick Graichen, Duits staatssecretaris voor Klimaatbeheersing, gezegd in een reactie op de toenemende vraag naar hervormingen van de Europese emissiehandel die lagere tarieven mogelijk zouden maken.
Sterke stijging
De prijzen op de Europese emissiemarkt lieten vorig jaar een sterke stijging optekenen. Een aantal lidstaten willen van de voorgestelde hervorming van het Europese Emissions Trading Scheme (ETS) gebruikmaken om de berekeningen aan te passen.
Vele Europese regeringen zijn immers niet tevreden met een snelle stijging van de emissietarieven, die volgens hen ook de kosten van elektriciteit opdrijven. Onder meer Polen dringt daarbij aan op een grondige hervorming van het emissiesysteem, waarbij volgens dat land met de actuele situatie op de energiemarkt rekening zou moeten worden gehouden.
De Poolse premier Mateusz Morawiecki maakte daarbij zelfs van een speculatieve zeepbel gewag. Dat standpunt wordt ook gedeeld door Spanje, Hongarije en andere lidstaten uit het oostelijk gebied van de Europese Unie.
Die regeringen vrezen immers dat de stijgende prijzen tot negatieve reacties bij hun kiezers zullen leiden. Duitsland laat zich door de kritiek echter niet afschrikken en wil dat de prijzen hoog genoeg blijven, zodat particuliere investeringen in uitstootarme technologieën verder aangemoedigd zouden blijven.
Optimale middenweg
“Een tarief van ongeveer 60 euro per ton koolstofdioxide vormt een optimale middenweg tussen ambitieuze klimaatactie en maatschappelijke acceptatie beklemtoonde Graichen eerder al. Hij voegde er destijds aan toe dat Duitsland voorstander is van een invoering van een minimumuitstoottarief in heel Europa.
Ook nu benadrukte het Duitse ministerie van Economie en Klimaatactie nogmaals dat het land zich achter een ambitieuze hervorming van het emissiesysteem van de Europese Unie – met inbegrip van een introductie van een minimumprijs – blijft scharen.
“Indien de Europese Unie over een minimumtarief geen akkoord vindt, zal de Duitse regering besluiten tot nationale maatregelen om ervoor te zorgen dat de emissieprijs op lange termijn niet onder de 60 euro per ton zakt”, beklemtoonde een woordvoerder van het Duitse ministerie.
Duitsland geniet bij zijn streven naar een minimumtarief ook de steun van een industriële coalitie van grote bedrijven. In tegenstelling tot Polen, Hongarije of Spanje heeft de Duitse regering geen zorgen geuit over vermeende speculaties.
(am)