Duitse autoregio steunt strenge Europese emissieregels

De autosector zal een enorme inspanning moeten leveren om met zijn vloot nieuwe wagens aan de norm van nulemissies, die naar verwachting medio volgend decennium in de Europese Unie van kracht wordt, te voldoen. Dat heeft Winfried Kretschmann, de minister-president van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, gezegd.

Dat is een verrassende steun, aangezien de Duitse staat bekend staat als een van de belangrijkste centra van autotechnologie ter wereld.

Noodzakelijk

Hoewel het voorstel van de Europese Commissie om de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren tegen midden volgend decennium te verbieden, wordt weliswaar door autofabrikanten zoals Volkswagen en Daimler omarmd, maar stuitte op scepsis bij de Duitse sectororganisaties.

“Deze inspanningen zullen echter nodig zijn”, stipte Kretschmann in de Duitse Bundesrat, waarin de Duitse deelstaten overleg plegen, aan. “Het is onze gezamenlijke taak om een efficiënt klimaatbeleid uit te werken en onze bedrijven zo goed mogelijk te ondersteunen.”

De autosector is een van de grootste werkgevers van Baden-Württemberg, een deelstaat met elf miljoen inwoners. Baden-Württemberg staat bekend om de grote aandacht die de staat aan de belangen van de autosector besteed.

Kretschmann merkte ooit op dat het vanzelfsprekend was dat de minister-president van de deelstaat met een Daimler rondreed.

Baden-Württemberg vormt dan ook met Hessen en Beieren het hart van de Duitse autobouw. Baden-Württemberg herbergt de autobouwers Daimler en Porsche. Audi en BMW zijn gevestigd in Beieren, terwijl Opel in Hessen zijn thuisbasis heeft.

Snelheid

Robert Habeck, de nieuwe Duitse federale minister van Economie, Energie en Klimaat, waarschuwde dat er snel zal moeten worden gehandeld.

“Duitsland heeft de uitstoot van koolstofdioxide de voorbije dertig jaar met 40 procent verminderd, maar heeft nog slechts acht jaar tijd om nog eens een besparing van 25 procent te realiseren”, benadrukte hij.

De minister verwees daarbij naar de recente afwerking van de succesvolle elektrificatie van een spoorlijn in Baden-Württemberg, die echter veertig jaar in beslag had genomen. “Met dergelijke modellen komen we nergens”, voerde Habeck aan. “In dat geval zullen we allemaal falen.”

(lb)

Meer