Duitse overheid wil 2 miljard euro investeren in steun aan duurzame autosector

Duitsland is bereid om de lokale autoconstructeurs en hun toeleveranciers een hulppakket van 2 miljard euro ter beschikking te stellen om de transformatie naar een duurzame en zelfrijdende elektrische mobiliteit te verzekeren. Dat staat in een voorstel van het Duitse ministerie van economie.

Het plan zou volgend jaar geïmplementeerd worden en zou over een periode van vier jaar lopen. De investeringen zouden onder meer de ontwikkeling van innoverende en duurzame technologieën moeten ondersteunen. De financiële hulp zou afkomstig zijn uit fondsen die werden gereserveerd voor programma’s die het herstel na de coronacrisis moeten ondersteunen.

Innovatiecyclus

De middelen die ter beschikking zouden worden gesteld, zouden onder meer kunnen worden gebruikt voor de opleiding en herscholing van personeel in duurzame productieprocessen, de digitalisering van de toeleveringsketens en de ontwikkeling van nieuwe technologieën zoals 3D-drukprocessen.

Grote bedrijven zouden bij hun initiatieven terzake op 60 procent steun van de overheid kunnen rekenen. Bij kleine en middelgrote ondernemingen zou dat aandeel tot 80 procent kunnen oplopen.

‘De overstap naar nieuwe producten, vooral op het gebied van elektrische mobiliteit, vereist een fundamentele aanpassing van de productie,’ motiveert het ministerie de geplande steun. ‘Deze nieuwe technologieën gaan gepaard met snellere innovatiecyclussen, die van de productiefaciliteiten een grotere flexibiliteit vergen. Deze productie legt aan de autobouwers een hoge kostendruk op.’

Het voorstel wordt nu ter consultatie voorgelegd aan andere ministeries en belanghebbenden.

Infrastructuur

‘Het voorstel komt in ieder geval niet overeen met de gigantische reddingsoperatie waarop een aantal partijen hadden gehoopt,’ merkt Thomas Puls, econoom aan het Institut der deutschen Wirtschaft (IdW) in Keulen, op.

‘Er is geen sprake van een groot programma dat een totaaloplossing voor de financiering van de transitie van de sector aanreikt. Wel kan de steun een belangrijke hulp bieden aan de toeleveranciers van de autosector.’

‘De overheid moet echter ook beseffen dat er voor de ondersteuning van elektrisch vervoer tevens een degelijke oplaadinfrastructuur moet worden uitgebouwd,’ waarschuwt Puls. ‘Bovendien moet de regering in gedachten houden dat er verschillende technologieën zullen moeten worden ingezet om het transport duurzaam te maken.’

Hij zegt daarbij onder meer te denken aan de productie van synthetische brandstoffen, die de bestaande autovloot duurzamer kunnen maken.

Het Verband der Automobilindustrie (VDA), de federatie van de Duitse autosector, zegt meer informatie over het plan te willen vooraleer een evaluatie kan worden gemaakt.

Het plan wordt wellicht ook een belangrijk onderwerp op de Autotop die half november tussen de Duitse regering en de autobouwers en hun toeleveranciers is gepland. De autosector vertegenwoordigt ongeveer 5 procent van het totale Duitse bruto binnenlandse product. De industrie heeft dan ook van oudsher een aanzienlijke impact op het beleid van de Duitse overheid.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.