Duitse luchttaxi Lilium strikt 35 miljoen dollar van Tesla- en Spotify-investeerder

Het overgrote deel van de vliegtuigen staat nog aan de grond, maar de Duitse helitaxi’s van Lilium vliegen vooruit. De Duitsers haalden in een tweede kapitaalronde nog 35 miljoen extra op bij Baillie Gifford.

Het doel van Lilium is het basisidee achter heel wat scifi. Luchttaxi’s die u van stad naar stad vliegen, bij voorkeur zonder een startbaan nodig te hebben. Helitaxi’s dus. Een haalbaar plan, dat aantrekkelijk is voor investeerders, zo blijkt.

SpaceX, Spotify, Tesla

Lilium heeft in zijn tweede kapitaalronde nu nog 35 miljoen dollar of 31 miljoen euro extra getankt bij topinvesteerder Baillie Gifford. Een bekende naam, het bedrijf zette ook financiële poten onder Tesla, SpaceX en Spotify. Nu pompt het bedrijf ook kapitaal in de verticale luchttaxi.

Dat brengt deze kapitaalronde op een bedrag van 275 miljoen dollar. In totaal verzamelde Lilium al 375 miljoen dollar, waarvan 240 sinds de start van deze kapitaalronde in maart 2020. Toen stonden Atomico, Freigeist en Tencent al achter Lilium.

De 35 miljoen dollar van Baillie Gifford breng Lilium dichter bij het einddoel van deze investeringsronde. Naar verluidt zoeken de Duitsers uit München 400 miljoen dollar extra om hun project van de grond te krijgen.

Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op ongeveer 1 miljard dollar, dat maakt het een van de grootste kanshebbende start-ups in de luchtvaartsector van de toekomst.

Vlammende helitaxi

Maar ook bij Lilium zijn er soms problemen. Een ouder prototype explodeerde tijdens een onderhoudsbeurt. Het bedrijf duwde op de pauzeknop om uit te vissen wat het probleem net was. Maar de tijdslijn voor commerciële vluchten blijft bestaan, al benadrukt het management dat dat nog vijf jaar zal duren. In 2025 wil Lilium vliegen, met piloten. Het bedrijf denkt rond 2035 met autonoom vliegende taxi’s van start te kunnen gaan.

En dan is er natuurlijk nog de coronacrisis, die net drie sectoren waar Lilium bij betrokken is, zwaar raakt. De luchtvaartsector ligt op apegapen, er wordt weinig gereisd en ook de industrie zit in zwaar weer.

Lilium heeft nog geen van zijn 450 werknemers moeten ontslaan. Designers werken van thuis uit, maar de kantoren van Lilium zijn ook ruim. Daardoor kunnen de prototypes ook op veilige wijze gebouwd worden.

Competitie in helikopterland

Dat spreekt in het voordeel van Lilium, dat de adem van de competitie in de nek voelt. Ook daar is het geld van Baillie Gifford niet onbelangrijk. Het Schotse bedrijf geeft Lilium voet aan land in Schotland, net wanneer het Verenigd Koninkrijk heeft aangekondigd meer te willen investeren in innovatieve luchtvaartbedrijven.

In Duitsland is er alvast Volocopter, dat in februari nog 83 miljoen euro ophaalde. Ook Uber werkt aan vliegende taxi’s en Kitty Hawk werkt aan zelfvliegende helitaxi’s. Er is echter nog een hele legislatieve weg te gaan voor dat realiteit wordt.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20