Veel te veel, veel te duur: Duitse LNG-terminals zwaar bekritiseerd

In een nieuwe studie worden vraagtekens gezet bij het nut van de LNG-terminals die Duitsland aan het installeren is. Er zijn er 11 gepland, maar drie daarvan, de grootste, zouden volledig overbodig zijn. De anderen zouden een tijdje nuttig zijn, maar op lange termijn zou er een aanzienlijke overcapaciteit zijn. Ze zouden er ook voor zorgen dat het land langer dan oorspronkelijk gepland CO2 blijft uitstoten.

Waarom is dit belangrijk?

Duitsland wordt het zwaarst getroffen door de gereduceerde Russische gasleveringen. Voor de oorlog importeerde Berlijn ongeveer de helft van zijn gasvoorraad uit Rusland, voornamelijk via Nord Stream, een directe pijpleiding tussen beide landen onder de Oostzee (nu volledig afgesloten en zelfs beschadigd). Zodra de invasie plaatsvond, stelde het land zich snel ten doel om terminals te bouwen voor de ontvangst van vloeibaar aardgas.

De feiten: 11 Duitse LNG-terminals tegen 2026.

  • Om de crisis in de gasvoorziening aan te pakken, heeft Duitsland besloten acht drijvende en drie vaste LNG-terminals te bouwen (de federale staat is aandeelhouder in respectievelijk zes en twee terminals). Drijvende terminals zijn infrastructuren geïnstalleerd op schepen die ladingen ontvangen van LNG-tankers (vloeibaar gas) en deze dan weer omzetten in gasvormige toestand, voorafgaand aan een injectie in het distributienetwerk.
  • De bouw
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Word abonnee en krijg onmiddellijk onbeperkte toegang tot alle artikels. Nu vanaf € 1,99/maand.

Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20