Duitse experts noemen Cybertruck ‘te gevaarlijk voor Europa’

Hoewel de Cybertruck van Elon Musk nog niet meteen naar Europa komt, leggen auto-experts nu al enig voorbehoud aan de dag. ‘Het basisconcept is in tegenspraak met de gemeenschappelijke Europese veiligheidsfilosofie’, klinkt het.

Nog geen maand geleden kwam Tesla-topman Elon Musk naar buiten met zijn eerste elektrische pick-uptruck. De voorstelling van de Cybertruck verliep niet bepaald rimpelloos, maar dat hield de fans niet tegen. Na enkele dagen mocht de Amerikaanse autobouwer al 150.000 bestellingen in zijn orderboek noteren.

Maar nu plaatsen auto-experts vraagtekens bij het ontwerp van de Cybertruck. Ze wijzen op de verschillen in veiligheidsfilosofie tussen Europa en de Verenigde Staten. Waar de Amerikaanse autofabrikanten de technische controle enigszins zelf in de hand hebben, moeten hun Europese collega’s voldoen aan 50 tot 60 voorschriften.

In de Verenigde Staten wordt de Cybertruck – de naam zegt het zelf – bovendien gezien als een ’truck’ of lichte vrachtwagen. Zulke voertuigen zijn daarom vrijgesteld van een aantal veiligheidsvoorschriften voor inzittenden. ‘De inzittenden voelen zich veilig, maar zijn het niet’, zegt Stefan Teller van de Technischer Überwachungsverein (TÜV). Dat is het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut.

Enorme krachten

En er is nog meer. Teller wijst op de bouwmaterialen van de Cybertruck. ‘In Europa mag de voorkant van het voertuig niet ‘stijf’ zijn. De bumper en de motorkap moeten energie kunnen absorberen om voorbijgangers te beschermen. Bij een botsing vervormt er bijna niets, met enorme krachten tot gevolg’, aldus de Duitse expert. Die krachten zijn vanzelfsprekend nefast voor mensen die aangereden worden, maar evengoed voor de inzittenden.

De TÜV stelt dus dat er nog ‘grote veranderingen in de basisstructuur moeten komen’ vooraleer de Cybertruck een Europese goedkeuring krijgt. Sowieso zullen de eerste voertuigen pas in 2021 verkrijgbaar zijn in de Verenigde Staten.

Meer