Duitse autosector in verweer tegen verbod op verbrandingsmotoren

De introductie van een verbod op de verkoop van nieuwe wagens met een verbrandingsmotor midden volgend decennium, dat zopas door het Europees Parlement is beslist, is overdreven ambitieus en duur. De maatregel gaat bovendien in tegen de markt en zal de burgers van de Europese Unie benadelen. Dat heeft het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA), de federatie van de Duitse autosector, in een reactie op de beslissing gezegd. De Duitse federatie kreeg in haar protest trouwens ook van een aantal andere organisaties steun.

Het verbod op de verkoop van nieuwe wagens met een verbrandingsmotor vormt een cruciaal onderdeel van de doelstellingen die de Europese Commissie op lange termijn naar voor heeft geschoven om tegen het midden van deze eeuw klimaatneutraal te worden.

De transportsector was tot nu toe een van de sectoren die in de strijd tegen de klimaatverandering achterop bleven. Na de stemming van het verbod in het Europees Parlement, heeft de autosector snel voor een reactie gezorgd. Vooral in Duitsland, dat door een machtige autosector wordt gekenmerkt, luidt fel protest.

Rem op innovatie?

“Het verbod dat door het Europese Parlement tegen verbrandingsmotoren is uitgesproken, zal de autosector en de bevolking aanzienlijke schade berokkenen”, betoogde Hildegard Müller, voorzitter van het Duitse Verband der Automobilindustrie. “Bovendien zal het verbod ook innovatieve ontwikkelingen en moderne technologieën blokkeren.”

Müller wees er bovendien op dat de laadinfrastructuur voor elektrische wagens in Europa niet klaar is om het verbod op verbrandingsmotoren op te vangen. “Het is dan ook nog veel te vroeg om met een dergelijke maatregel uit te pakken”, waarschuwde Müller. “Chauffeurs zullen met hogere kosten worden geconfronteerd en het verbod zal bovendien een negatieve impact hebben op het consumentenvertrouwen.”

Müller kreeg in haar kritiek steun van de European Automobile Manufacturers Association (Acea). “Gezien de volatiliteit en onzekerheid die wereldwijd dagelijks wordt ervaren, is het niet aangewezen om bij keuzes verder te kijken dan het einde van dit decennium”, stipte Oliver Zipse, voorzitter van de Europese sectororganisatie en chief executive van de Duitse autofabrikant BMW Group, aan.

De Allgemeine Deutsche Automobil-Club (Adac), de Duitse vereniging van automobilisten, sloot zich eveneens bij de kritiek aan en beklemtoonde dat het niet mogelijk zal zijn om de ambitieuze doelstellingen voor klimaatbescherming in het vervoer uitsluitend met de inzet van elektromobiliteit te bereiken.

Matteo Salvini, de leider van de extreemrechtse partij Lega in Italië, maakte eveneens gewag van een waanzinnig besluit. “De maatregel is een geschenk aan China, ten koste van miljoenen Italianen en Europeanen”, fulmineerde hij.

Lobbying

Verwacht wordt echter dat lobbyisten zullen trachten om de beslissing van het Europese Parlement alsnog uit te hollen. De lidstaten van de Europese Unie moeten immers in de Europese Raad nog een gemeenschappelijk standpunt proberen te vinden vooraleer de onderhandelingen met het Europese Parlement te starten.

Karsten Schulze, technisch directeur van de Adac, zegt de Europese Raad op te roepen om een technologische openheid te garanderen en een werkbaar compromis te vinden.

Volgens analisten zal daarbij vooral de Duitse regering, die steeds de belangen van haar autosector bij de Europese Commissie heeft verdedigd, waarschijnlijk een belangrijk doelwit zijn. “De leden van de Duitse regering zijn over de materie immers sterk verdeeld”, merken de analisten op.

“Leden van de milieupartij Die Linke scharen zich openlijk achter een introductie van het verbod, terwijl hun collega’s van de Sozialdemokratische Partei Deutschlands (SPD) en de Freie Demokratische Partei (FDP) mogelijk eerder het standpunt van de autosector zullen steunen. Die groepen willen immers respectievelijk vooral banen redden en de geest van de technologische neutraliteit beschermen.”

Volker Wissing, de Duitse minister van Verkeer, heeft zich al tegen het verbod uitgesproken. Wissing (FDP) wierp daarbij op dat veel banen van de verbrandingsmotor afhankelijk zijn en beloofde te zullen vechten om voor motoren op synthetische brandstoffen een uitzondering op het verbod door te drukken.

Zijn partijgenoot Christian Lindner, Duits minister van Financiën, beklemtoonde op zijn beurt dat de Duitse regering zich moet inspannen om de Europese plannen te veranderen.

(am)

Meer