Kabelboom betekent mogelijk het versneld einde van de verbrandingsmotor

De eenvoudige kabelboom, een goedkoop onderdeel dat kabels in wagens samen bundelt , dreigt voor de autosector een ware gesel te worden. Volgens sommige analisten kan het probleem wel eens de versnelde ondergang van de verbrandingsmotor betekenen. De aanvoer van het onderdeel wordt immers gehinderd door de uitbraak van de oorlog in Oekraïne, waar een aanzienlijk deel van de wereldwijde productie aan kabelbomen is geconcentreerd.

“Kabelbomen zijn eenvoudige componenten met een lage marge”, verduidelijken de experts. “Het product is gemaakt van draden, plastic en rubber en wordt momenteel met grote volumes goedkope handenarbeid vervaardigd.”

Essentieel

“Kabelbomen lijken veel minder verfijnd dan microchips of motoren, maar zijn voor de bouw van een auto even essentieel”, stippen de analisten aan. “De aanvoerproblemen zouden een aantal constructeurs kunnen aanzetten om de overstap naar elektrische wagens te versnellen.”

“Daarbij zou immers kunnen worden overgeschakeld op het gebruik van een nieuwe generatie lichtere en machinaal vervaardigde kabelbomen. Dit probleem kan voor de autosector een bijkomende reden zijn om de overstap naar elektrische mobiliteit te versnellen.”

Wagens met verbrandingsmotoren vormen op de automarkt nog steeds het grootste deel van de wereldwijde verkoop. De afzet van elektrische voertuigen kende vorig jaar weliswaar een verdubbeling tot 4 miljoen exemplaren, maar de sector vertegenwoordigt toch nog altijd amper 6 procent van de wereldwijde verkopen die door de autoverkopers worden gerealiseerd.

Door de problemen in Oekraïne hebben een aantal autobouwers hun aanvoerketens verschoven. Daarbij worden onder meer Mexico, Marokko, Tunesië, Polen, Servië en Roemenië als alternatieve leveranciers genoemd.

Kabelbomen voor wagens die op fossiele brandstof rijden, bundelen kabels die zich in een gemiddeld voertuig tot 5 kilometer kunnen uitstrekken. De kabels nemen een brede waaier van functies – van de stoelverwarming tot de bediening van de ramen – voor hun rekening.

De productie van deze componenten is bijzonder arbeidsintensief en blijkt vaak specifiek op een bepaald model te zijn gericht. Dit maakt het bijzonder moeilijk om de productie snel aan te passen. “De onderbrekingen van de leveringen in Oekraïne betekenden voor de autosector dan ook een ruw ontwaken”, stellen analisten nog.

Modules

De elektrische wagens van Tesla werken met een heel andere concept van kabelbomen. Deze componenten kunnen in modules op geautomatiseerde productielijnen worden gefabriceerd. De kabelbomen voor elektrische wagens hebben bovendien ook een kleiner gewicht. Een gewichtsbeperking is immers cruciaal om het bereik van de elektrische wagen te vergroten.

Een overstap naar een gelijkaardig systeem blijkt voor de traditionele autobouwers echter een grote uitdaging. Vele experts merken daarbij op dat de productie van verbrandingsmotoren te snel zal worden uitgefaseerd om voor de huidige generatie wagens nog een compleet nieuw model kabelbomen te ontwerpen.

“Nieuwe investeringen in verbrandingsmotoren hebben weinig zin”, stipt consulent Sandy Munro daarbij aan. “Elektrische voertuigen zullen over zes jaar de helft van de wereldwijde autoverkoop vertegenwoordigen. De toekomst komt er verschrikkelijk snel aan.”

Een gedwongen overstap naar een nieuwe generatie kabelbomen kan volgens de analisten de autobouwers dan ook doen beslissen om sneller dan voorzien definitief met de productie van wagens met verbrandingsmotoren te stoppen en definitief op de fabricage van elektrische auto’s over te schakelen.

Meer