Europees Parlement tekent doodvonnis van de verbrandingsmotor

In de Europese Unie zal de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren tegen het midden van volgend decennium volledig moeten worden stopgezet. Dat heeft het Europees Parlement beslist. Een voorstel van een aantal centrumrechtse parlementsleden, die de ingreep probeerden af te zwakken, werd weggestemd. Het verbod vormt een onderdeel van de Green Deal waarmee de Europese Unie een antwoord op de klimaatcrisis wil formuleren.

Pascal Canfin, de Franse voorzitter van de milieucommissie in het Europees Parlement, noemde de stemming een historische beslissing die de weg naar een nieuw tijdperk van klimaatneutraliteit vrij maakt. “Dit is een grote overwinning voor het klimaat”, beklemtoonde Canfin.

Druk op regeringen

Het voorstel kreeg de steun van 339 leden. Er waren 249 tegenstemmen geteld, terwijl ook 24 onthoudingen werden genoteerd. Het Europees Parlement moet over de definitieve goedkeuring van de maatregel nog wel met de nationale regeringen van de individuele lidstaten van de Europese Unie onderhandelen. De stemming verhoogt echter de druk op de regeringen om in de Europese Unie een einde te maken aan het tijdperk van de verbrandingsmotor.

De Europese Commissie bracht de introductie van een verbod op verbrandingsmotoren in juli van vorig jaar voor een eerste keer naar voor. Het voorstel vormt een onderdeel van een reeks milieumaatregelen die de opwarming van de aarde en de klimaatverandering moeten helpen bestrijden.

Het pakket heeft de ambitie om de uitstoot van koolstofdioxide in de Europese Unie tegen eind dit decennium met 55 procent te verminderen tegenover het niveau dat in het begin van de jaren negentig van de voorbije eeuw werd opgetekend. Tegen het midden van deze eeuw wil de Europese Unie klimaatneutraal worden.

Momenteel mogen nieuwe wagens die momenteel in de Europese Unie worden verkocht, een uitstoot van 95 gram koolstofdioxide per kilometer laten optekenen. Tegen het midden van het volgend decennium zal dat niveau echter tot 0 gram worden herleid. Daardoor wordt in praktijk niet alleen de verkoop van nieuwe wagens met motoren op benzine en diesel verboden, maar moet ook de verkoop van hybride types worden stopgezet.

Uitstootarme alternatieven

Een aantal conservatieve leden van het Europees Parlement ondernamen nog wel een poging om de maatregel af te zwakken, zodat slechts 90 procent van de Europese autovloot door de ingreep zou worden getroffen.

Dat initiatief werd gesteund door het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA), die van mening is dat alternatieven met uitstootarme verbrandingsmotoren een kans dienden te krijgen. De Duitse autosector voerde tevens aan dat de deadline te scherp werd gesteld, onder meer rekening houdend met de uitrol van de oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens.

Hoewel het verbod op wagens met een verbrandingsmotor nog definitief moet worden goedgekeurd, hebben de meeste Europese autofabrikanten hun toekomstplannen al aangepast, waarbij voortaan vooral op de ontwikkeling van elektrische wagens wordt gefocust.

Diverse constructeurs willen nog voor de nieuwe deadline de omslag naar een elektrische vloot hebben gemaakt. Een aantal merken – waaronder Ford, Opel en Vauxhall – willen die transitie nog voor het einde van dit decennium hebben gerealiseerd.

Een aantal luxemerken zijn eveneens van plan om niet tot de Europese deadline te wachten om hun vloot wereldwijd elektrische te laten rijden. Dat geldt onder meer voor Jaguar (2025), Alfa Romeo (2027), Bentley (2030) en Volvo (2030).

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20