De Duitse autofabrikant BMW heeft officieel zijn nieuwe fabriek in de Chinese stad Shenyang in gebruik genomen. De bouw van de fabriek vergde een investering van 15 miljard yuan (2,13 miljard euro). Dat heeft het Duitse bedrijf bekendgemaakt.
Het initiatief vormt een onderdeel van de ambities van BMW om de productie van elektrische wagens snel op te voeren.
Shenyang
De nieuwe fabriek werd gebouwd in Lydia, een wijk van de stad Shenyang in de noordoostelijke provincie Liaoning. De site is voor BMW de derde assemblagelocatie in China. De Duitse autofabrikant breidt zijn productiecapaciteit in China met de opstart van de nieuwe installaties verder uit tot 830.000 wagens per jaar. Vorig jaar had BMW in China een productiecapaciteit van 700.000 eenheden.
BMW wijst er daarbij op dat de fabriek is gebouwd om op een flexibele manier aan de behoefte op de markt te kunnen voldoen. Dit betekent dat de installaties kunnen worden aangepast op een productie die perfect op de vraag van het publiek is afgestemd.
In eerste instantie zal de fabriek in Shenyang de productie van de i3, een elektrische middelgrote sportsedan voor zijn rekening nemen. Daarbij zal de Duitse autobouwer volgend jaar aan zijn klanten een elektrische productfolio met dertien verschillende modellen kunnen presenteren.
De Duitse constructeur hoopt met die portfolio zijn positie op de Chinese markt voor elektrische wagens te kunnen versterken. Die markt wordt momenteel door Tesla en binnenlandse autobouwers zoals Byd gedomineerd.
Verdubbeling
De verkoop van elektrische wagens heeft in China op een jaar tijd meer dan een verdubbeling gekend. Traditionele autobouwers zoals General Motors of Volkswagen ervaren grote moeilijkheden om op die markt een plaats te verwerven.
Uit cijfers van de Chinese autoriteiten blijkt dat de autoverkoop in het land tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar voor bijna een kwart uit elektrische wagens bestond. BMW verkocht tijdens het eerste kwartaal van dit jaar in China in totaal 208.507 wagens.
Daarmee was China voor de Duitse autobouwer opnieuw de grootste markt van de wereld. Tegenover dezelfde periode vorig jaar liep de verkoop van BMW in China nochtans met 9,2 procent achteruit. BMW is in China actief in een samenwerking met de lokale autobouwer Brilliance Automotive.
(fjc)