Duitse autobouwer BMW Group met optimistische vooruitzichten

De Duitse autobouwer BMW Group verwacht dat de verkoop van elektrische wagens snel zal oplopen. Verwacht wordt dat die elektrische portfolio tegen het midden van dit decennium al 25 procent van de totale verkoop van de Duitse constructeur zal uitmaken. Amper een jaar later zou al een niveau van 33 procent worden opgetekend. Tegelijkertijd zegt de top van de BMW Group te verwachten dat tijdens de tweede helft van dit decennium tevens een auto op waterstof op de markt zal kunnen worden gebracht.

Waarom is dit belangrijk?

BMW Group verwacht dit jaar een winstmarge tussen 8 procent en 10 procent te zullen realiseren. Daarmee zou ongeveer een status-quo tegenover vorig jaar kunnen worden gemeld. Dat heeft Oliver Zipse, chief executive van BMW Group, gezegd. De vooropgestelde winstmarges situeren zich daarmee volgens de topman op een niveau dat aan de doelstellingen van de autobouwer op langere termijn beantwoordt.

Jonge portfolio: “De orderportefeuilles van BMW laten nog steeds een hoog niveau optekenen, nadat vorig jaar al een grote vraag kon worden gemeld”, betoogde Oliver Zipse.

  • “We hebben momenteel een van de jongste productportfolio’s uit de hele sector. Dat geeft ons op het gebied van prijszetting een aantal interessante mogelijkheden.”
  • Fabrikanten van luxewagens zoals BMW hebben de economische dalperiode goed kunnen opvangen. De vraag naar duurdere wagens bleef immers op een hoog niveau.
    • Maar nu de hoge energieprijzen de inflatie blijven aanwakkeren, de rente stijgt en het consumentenvertrouwen hapert, tonen ook de Duitse autofabrikanten zich pessimistischer. Ook BMW verwacht dat de wereldmarkten dit jaar zullen afkoelen.
  • Hoewel de constructeur voorspelt dat de vraag stabiel zal blijven, werd toch beklemtoond dat de prijzen voor nieuwe en gebruikte wagens zich na de stijgingen van vorig jaar zullen stabiliseren.
    • Nicolas Peter, chief executive van BMW, wierp daarbij op dat de hogere kosten voor materialen en logistiek dit jaar op de winst zullen blijven wegen.
    • Die hogere prijzen hebben BMW vorig jaar al met een extra kostenpost van 2,5 miljard euro geconfronteerd.

Elektrische modellen: De Duitse autobouwer benadrukte nog dat de verkoop van elektrische modellen van de merken BMW en Mini vorig jaar een verdubbeling kende.

  • Dit jaar rekent het concern erop dat elektrische wagens ongeveer 15 procent van de totale leveringen zullen vertegenwoordigen, tegenover 9 procent vorig jaar.
    • Tevens zegt Zipse te verwachten dat volledig elektrische modellen ruimschoots voor het einde van dit decennium al 50 procent van de totale verkoop zullen vertegenwoordigen.
    • Zipse bevestigde verder nog dat BMW in zijn fabriek in de Engelse stad Oxford, waar modellen van dochtermerk Mini worden gefabriceerd, investeert.
    • Die beslissing betekent een opluchting voor het Verenigd Koninkrijk, waar de autoproductie vorig jaar tot het diepste punt in meer dan zes decennia is teruggevallen.
    • De topman van BMW gaf daarbij aan ook steun van de Britse overheid voor de productie van elektrische wagens te hebben gekregen.
    • “We zullen naar het Verenigd Koninkrijk als een plaats voor investeringen blijven kijken”, betoogde hij. “Onze dochtermerken Mini en Rolls-Royce zijn immers van Britse origine.”

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.