Met meer dan 1 miljoen passagiers was augustus de drukste maand ooit voor Eurostar. ‘Het zijn opwindende tijden, nu er vraag is naar duurzaam reizen’, klinkt het bij de CEO.
Het zijn bloeiende tijden voor Eurostar. De spoorwegmaatschappij mocht in juli, augustus en september samen 3,1 miljoen treinreizigers vervoeren. Dat is een stijging van 4 procent. Augustus stak er met kop en schouders bovenuit, want dat was met meer dan 1 miljoen passagiers de beste maand ooit. Het volledige jaar 2018 was overigens goed voor 11 miljoen treinreizigers.
Alternatief voor vliegen
Eurostar surft mee op een trend van duurzaam reizen. Onlangs profileerde de spoorwegmaatschappij zichzelf als ideaal alternatief voor vliegen in een reclamecampagne. Maar er is meer: ‘We hebben afgelopen zomer een positief momentum gekend, met een sterke groei van het aantal Noord-Amerikaanse passagiers’, vertelt CEO Mike Cooper. De Amerikanen kiezen dus de trein om zich tijdens hun vakantie in Europa te verplaatsen.
Zelfs de vliegtuigmaatschappijen dragen hun steentje bij aan het succes van Eurostar. Het Nederlandse KLM roept zijn passagiers op om minder te vliegen en reduceert het aantal dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Brussel. Het is publiek geheim dat KLM op die manier vooral ruimte wil creëren voor andere vluchten, maar als signaal kan het tellen.
25 jaar Eurostar
Vanaf december legt Eurostar directe treinen in tussen Londen en Amsterdam. Reizigers kunnen die trip tegenwoordig al maken, maar een overstap in Brussel was nodig omwille van paspoortcontrole. Ondanks de Brexit-onzekerheid maakt de Eurostar-CEO zich geen zorgen over zijn treindienst, die verschillende landsgrenzen overschrijdt.
De volgende maanden staan bij Eurostar in het teken van een ander feestje: het 25-jarig bestaan. Op 14 november 1994 vond de eerste treinrit doorheen de Kanaaltunnel plaats. In de jaren nadien is het spoorwegbedrijf erin geslaagd om de reistijd van 3 uur te herleiden tot 2 uur en 15 minuten.
Er zijn ten slotte nog plannen voor een fusie. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF wil dochterondernemingen Eurostar en Thalys (deels Belgisch) samenvoegen. De fusie is ingegeven door efficiëntie-redenen: één ticket en beter afgestelde dienstregelingen.