“Door EU gefinancierde Libische kustwacht werkt samen met smokkelaars”

“Door EU gefinancierde Libische kustwacht werkt samen met smokkelaars”
Immigrnaten uit Eritrea, Egypte, Syrië en Soedan, worden geholpen door hulpverleners van de Spaanse NGO Open Arms, nadat ze uit Libië zijn kunnen vluchten. (AP Photo/Joan Mateu)

Een oud-luitenant van de Libische politie zegt dat de lokale kustwacht actief samenwerkt met smokkelaars, wat vragen oproept over de voortdurende samenwerking met de EU. Dat schrijft de onafhankelijke website EUobserver.

Waarom is dit belangrijk?

De Libische kustwacht is een officiële partner van de EU voor het beteugelen van de illegale migratie via de Middellandse Zee. Met wie deze mensen samenwerken, is sowieso van belang. Laat staan dat ze dan nog eens met exact degenen die ze moeten bestrijden een verbond sluiten ...

“De smokkelaars betalen geld aan de Libische kustwacht om hen over zee door te laten naar Europa,” zegt de oud-luitenant tegenover de EUobserver.

  • Het medium wou zijn identiteit niet bekendmaken, maar kon zijn status als een hoge politieofficier bij het Libische ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigen.
  • “Ze vallen niet onder de wet, ze staan boven de wet,” zei hij over de bewaking, die deels gefinancierd, uitgerust en opgeleid wordt door de Europese Unie.
  • Zijn verklaring stemt ook overeen met wat een EU-diplomaat een week geleden zei, namelijk dat er relatief weinig mensen uit Bangladesh worden onderschept in vergelijking met Soedanezen.
    • Het verschil is te wijten aan geld en de werkrelaties tussen de smokkelnetwerken en de Libische bewaking, merkte de diplomaat op.

Beroofd van hun bezit

De ex-officier zegt dat de kustwacht onderschepte migranten en vluchtelingen van al hun bezittingen berooft alvorens ze aan iemand anders over te dragen.

  • Degenen die meer geld afhandig kunnen worden gemaakt, worden teruggestuurd naar detentiecentra, terwijl de armere migranten naar door de staat beheerde Libische gevangenissen worden gestuurd, zei hij.
  • “Die scheiding gebeurt door de Libische kustwacht.”
  • Hij beschreef het als een kringloopsysteem waar iedereen een deel van ge bezittingen van het slachtoffer afpakt. Een smokkelaar int eerst geld van de families van de gedetineerden en betaalt vervolgens aan degenen die het detentiecentrum runnen een vergoeding voor hun vrijlating.
  • “Zij geven 7.000 Libische dinar, hij neemt 5.000 dinar voor de gevangenis en hij steekt 2.000 dinar in eigen zak,” wist hij.
  • De smokkelaar stelt de kustwacht op de hoogte van de aanstaande reis en koopt vervolgens buitenboordmotoren en boten van hen, voegde hij eraan toe.
  • “Veel van deze boten worden gerecycleerd tussen de Libische kustwacht en de smokkelaars,” zei hij, erop wijzend dat zij de controle hebben over alle belangrijke havens in het noordwesten van Libië.

Knooppunt

Een van die havens is Zuwara, dat is uitgegroeid tot het belangrijkste knooppunt voor de kusthandel in Libië, zei Vincent Cochetel, de speciale gezant van de UNHCR voor het centrale Middellandse Zeegebied.

  • “Mensensmokkelaars genieten daar volledige straffeloosheid en verkopen migranten en vluchtelingen die in Libië geen andere keuze hebben, een reis met de dood als gevolg,” zei hij in een tweet, nadat zo’n 43 van de 120 mensen vermist raakten nadat ze onlangs vanuit Zuwara in een boot de zee op waren gevlucht.
  • Maar het smokkelnetwerk en zijn connectie met de garde wordt ook al lang verdacht. Een AP-rapport in 2019 zei dat milities de bewaker omkopen om mensen door te laten. Nu, bijna twee jaar later, lijkt het systeem niet te zijn veranderd.
  • Ondertussen koopt de Europese Commissie drie nieuwe snelle patrouilleboten voor de kustbewaking, als onderdeel van een groter pakket van 15 miljoen euro.
    • “De drie vaartuigen behoren tot de P150-klasse en hebben uitsluitend tot doel SAR-operaties te ondersteunen,” zei EU-commissaris Olivér Várhelyi in mei.
    • Sommige modellen van de P150 kunnen een snelheid van 52 knopen per uur halen, veel sneller dan civiele reddingsboten of reddingsboten van NGO’s.
  • De huidige en actieve vloot van Libië omvat de Italiaanse Corrubia-klasse patrouilleboot, die ze hebben omgedoopt tot Fezzan Libyan Patrol 658.

EUobserver brengt in een lezenswaardige artikelenreeks (‘On Board with SOS Mediterranée‘) verslag uit van de migrantenroute over de Middellandse Zee.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.