Dit worden de eerste toepassingen van KBC’s chatbot Kate

KBC lanceert begin volgende maand de eerste toepassingen van zijn digitale assistente Kate op de Belgische markt. De chatbot die op artificiële intelligentie draait zal een centrale rol spelen in de communicatie met de klanten.

KBC-baas Johan Thijs kondigde de komst van Kate in juni aan. De digitale assistent, met wie de klant via spraak of via chat een gesprek kan voeren, moet een belangrijke rol gaan spelen in de digitale verkoop van financiële producten en in KBC’s adviesverlening over geldzaken.

Omdat er een continu leerproces ingebouwd is met behulp van artificiële intelligentie, zullen Kates financiële tips steeds persoonlijker en preciezer wordt, zo maakt KBC zich sterk. ‘De klanten zullen ervaren dat Kate iedere week tot meer in staat zal zijn.’ De algoritmes van de digitale assistent worden alleen maar op de transacties losgelaten na toestemming van de klant.

Kate wordt eind november in Tsjechië gelanceerd en begin december in België. De focus ligt bij de opstart alleen op de mobiele app (KBC Mobile) voor particuliere klanten.

Dit zijn de toepassingen waarmee KBC start in België:

  • overschrijvingen op bevel, via een commando als ‘Hi Kate, schrijf 100 euro over naar Jan Peeters’
  • opzoeken van eerdere verrichtingen, bijvoorbeeld om na te gaan of de telecomfactuur deze maand wel betaald werd
  • het verzekeringsbewijs van de auto opvragen voor het indienen van een schadeclaim
  • indienen van een hospitalisatie-aangifte
  • indienen van schadedossier bij stormschade
  • schatting van maandelijkse betaalcapaciteit voor een woonkrediet
  • verbeterd voorstel voor de autoverzekering op basis van de leeftijd van de wagen
  • toevoegen van kinderen aan autoverzekering als uit transacties blijkt dat ze rijlessen volgen
  • tips over bankkaart en zichtrekening
  • voorstel voor omschakeling naar goedkopere energieleverancier
  • financiële tips voor in het buitenland als uit transacties blijkt dat er een reis geboekt is

Vanaf 2021 zal KBC maandelijks minstens twee nieuwe Kate-gestuurde toepassingen uitbrengen. Er komen in de loop van volgend jaar ook specifieke toepassingen voor zakelijke klanten.

Lees ook: KBC-baas: ‘Impact tweede coronagolf valt mee’

Meer