Dit is hoe je met ‘pre show marketing’ een beurs voorbereidt

Geschreven met input van Caskey Group

Binnenkort gaat het beursseizoen weer van start. Tijd om alles uit de kast te halen en jouw bedrijf zichtbaar te maken om vervolgens een blijvende herinnering te creëren bij (potentiële) bezoekers. Een goede voorbereiding is daarbij essentieel. Niet alleen door houwtouwen in te kopen en een beursstand in te richten, maar ook door online pre show marketing toe te passen. Oftewel, bezoekers voorafgaand aan de beurs online kennis laten maken met jouw bedrijf. In deze blog lees je hoe je deze term toepast in de praktijk.

De cijfers

Uit onderzoek blijkt dat pre show marketing zeer effectief is. Dit heeft ermee te maken dat mensen zich online graag voorbereiden op een beurs. 76% van de beursbezoekers pluist van tevoren precies uit welke bedrijven er aanwezig zijn, wat deze bedrijven doen, wat ze bieden en plannen vervolgens precies welke stand ze zullen bezoeken. Deze voorbereiding doet men om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Een beurs duurt tenslotte maar een dag, of als je geluk hebt een aantal dagen. Door middels pre show marketing  in te spelen op de behoefte van een goede voorbereiding,

verhoog je het verkeer bij je stand met 30%. Oftewel, pre show marketing zorgt nog meer succes tijdens de beursdeelname. Hoe je deze 30% bereikt lees je in de volgende vier tips.

Beurspersona

Start je met pre show marketing, dan is het belangrijk om je doelgroep van top tot teen te kennen. Ondanks dat je vast al meerdere onderzoeken deed naar jouw doelgroep(en) middels buyer persona’s, kan het publiek per beurs toch verschillen. Doe van tevoren dus goed onderzoek naar de beursbezoekers en maak een ‘beurs’ persona. Stel daarin bijvoorbeeld vast wat ze al van jouw producten en merk weten en wat het doel van hun beursbezoek is. Vervolgens kun je de huidige buyer persona’s en de beurspersona’s met elkaar vergelijken en meenemen in de pre show marketingstrategie die je gaat uitwerken.

Video-uitnodiging

Kom je erachter dat jouw beurspersona persoonlijke communicatie belangrijk vindt? Verstuur dan vooraf een persoonlijke videoboodschap naar (potentiële) klanten via LinkedIn. Deze manier van communiceren is veel krachtiger dan wanneer je enkel een chatbericht verstuurd met een belverzoek.

Bovendien is de kans groter dat ze jouw beursstand bezoeken. Met een videobericht heb je namelijk 80% meer kans dat iemand zal reageren. Zorg dat je in de video vertelt wie jij bent, wat je bedrijf doet, waarom je elkaar wil ontmoeten en wat je voor elkaar zou kunnen betekenen. Op die manier weet de bezoeker precies wat hij of zij kan verwachten. Dit verlaagt de drempel om elkaar te ontmoeten op de beurs. Maak deze videoboodschap nog persoonlijker door de video zelf te filmen in de vorm van een vlog. Zo komt de boodschap sterker over dan wanneer je filmt in een abstracte studio.

Teasers

Potentiële bezoekers nieuwsgierig maken is de ultieme vorm van pre show marketing. Social media, en met name Instagram, is de perfecte manier om mensen sneak previews te geven van een nieuw product of een andere belangrijke aankondiging. Grote kans dat beursbezoekers jouw content nauwlettend in de gaten houden uit nieuwsgierigheid en zelfs jouw beursstand bezoeken. Een social media kanaal dat zeer geschikt is voor sneak peeks, is Instagram. In Instagram Story’s kun je elke week of dag kleine hints geven in de vorm van een countdown. Deze loopt af tot wanneer de beurs plaatsvindt. Bovendien kun je via de nieuwe feature Instagram Reels een korte video opnemen en een groot podium bereiken. Deze feature heeft iets weg van TikTok, maar duurt slechts vijftien seconden.

Employee advocacy

Vergeet ook niet om medewerkers in te zetten als ambassadeurs in de pre show marketing campagne. Zij zijn het gezicht van jouw bedrijf en zijn bij uitstek de meest geschikte personen om in te zetten als brand ambassadors. Zij kennen de identiteit van jouw merk en weten deze met enthousiasme over te brengen op mensen die mogelijk jouw stand bezoeken. Dit wordt ook wel employee advocacy genoemd. Hiermee laat je medewerkers aan het woord op bijvoorbeeld social media. Voordat de beurs start kun je medewerkers aan het woord laten in een vlog of blog. Laat ze vertellen over hun favoriete product of dienst, over waar ze het meest naar uitkijken op de beurs of laat ze een persoonlijk verhaal vertellen om authenticiteit te creëren.

Door pre show marketing toe te passen voorafgaand aan een beursdeelname, verhoog je de kans dat mensen jouw stand bezoeken met 30%. Maak ter voorbereiding beurspersona en breng in kaart wat de wensen en verwachtingen van het beursbezoek zijn. Vervolgens kun je een campagne inrichten door video-uitnodigingen te versturen via LinkedIn, teasers te communiceren via Instagram en door medewerkers in te zetten als ambassadeurs in een blog of vlog. Het komt er dus op neer dat wanneer je voorafgaand zaadjes oogst, je daar tijdens de beurs de vruchten van plukt.

Meer