Disney slikt miljardenverlies door uitstel films en sluiting pretparken

Entertainmentreus The Walt Disney Company heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies van 4,7 miljard dollar opgelopen. Zijn pretparken zagen hun inkomsten met 85 procent ineenstuiken.

Het miljardenverlies heeft zowel te maken met een historische omzetdaling als met uitzonderlijke herstructureringskosten. In dezelfde periode een jaar eerder was er 1,4 miljard dollar winst.

Disney tekende een omzetdaling van 42 procent op, tot 11,8 miljard dollar. De verkoop van merchandise en opbrengsten van pretparken, cruises en rondleidingen zakte zelfs met 85 procent in elkaar. Ter vergelijking: vorig jaar was die divisie goed voor een derde van de volledige omzet.

De pretparken moesten tijdens de coronacrisis bijna allemaal dicht. De parken die intussen, soms onder zware kritiek, heropend zijn, doen dat met substantieel minder bezoekers en erg veel extra personeel. Ze trekken volgens Disney vooral lokale bezoekers. ‘Die spenderen ook iets minder in de parken dan bezoekers die uit een ander continent komen en 2 tot 7 dagen blijven. Zodra reizen weer genormaliseerd wordt, verwachten we geen verdere problemen’, klonk het in een toelichting.

Zomerblockbusters

Het bedrijf liep ook veel inkomsten mis omdat de releases van de zomerblockbusters zoals Mulan en Star Wars uitgesteld zijn. Opnieuw gooide de coronacrisis roet in het eten. In eerste instantie sloten de meeste filmzalen, wat een release uitbrengen onmogelijk maakte.

Nu de cinemazalen opnieuw mogen openen, blijven de releases echter uit. De filmzalen zitten bezwaarlijk vol, in streken waar Covid-19 een tweede golf kent, zoals in de Verenigde Staten en delen van Europa, zijn er nauwelijks bezoekers. De opbrengsten van Disney’s filmstudio’s halveerden.

Disney+

Er was niet alleen slecht nieuws voor het huis van de muis. De abonnees voor streamingservice Disney+ stegen tijdens de crisis. Er zijn er nu minstens 100 miljoen over het volledige aanbod van Disney, waarvan 60 miljoen op Disney+.

Disney+ werkt momenteel aan nieuwe originele content die enkel op het streamingkanaal te zien zal zijn. Disney lietoptekenen dat enkele Marvel-reeksen daar de absolute prioriteit krijgen. ‘We kijken erg uit naar bij voorbeeld het vervolg op The Mandalorian. Daarvoor gaan we nu in productie en we denken ook dat die reeksen net meer abonnees zullen aantrekken.’ Tegen 2024 wil Disney+ 90 miljoen abonnees hebben.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.