Disney mikt alle pijlen op Disney+, dat 86 miljoen abonnees in een jaar strikte

Op een jaar tijd heeft Disney+ zich getoond als een onvermijdelijke streamingreus. En de ambities van het huis van de muis worden elke dag groter.

Meer dan 86 miljoen abonnees, dat is het resultaat van een jaar Disney+ in de ether. En CEO Bob Chapek heeft grote groeiplannen. Die 86 miljoen moeten er in 2024 namelijk drie keer zoveel zijn.

Disney in de plus

Dat Disney+ een laaiend succes is, mag een understatement heten. In Europa lanceerde de streamingsdienst in volle coronaperiode en dat leverde meteen mooie cijfers op. Daarnaast heeft Disney+ een kindvriendelijk gelaat en een catalogus om u tegen te zeggen.

Die zal bijzonder sterk uitgebreid worden. Disney speelt sterk in op Star Wars, waarvan er in 2023 ook een nieuwe film verwacht wordt. Maar er komt ook een Marvel-serie, geregisseerd door onze eigen Bilall Fallah en Adil el Arbi. Ms. Marvel zal van hun hand komen, het Hollywoodsprookje komt dus uit voor het Belgische duo.

Maar die eigen franchises uitbouwen, wordt dus het credo. Volgens Chapek focust Disney vooral op kwaliteit. Een onderhuidse steek naar die andere streaminggigant Netflix, dat enkele jaren enorme hoeveelheden series en film op de wereld losliet.

Zo veel om te streamen

80 procent van de nieuwe releases gaat rechtstreeks naar het streamingplatform, al kan het best dat dat soms aan een meerprijs gebeurt. Disney heeft geleerd van de tot in den treure uitgestelde release van Mulan. Door de corona-pandemie kon die niet uitkomen en dus gooide Disney de film meteen op het streamingplatform. In de VS betaalde u daar dan een meerprijs voor. De release was een groot succes.

Volgens Chapek heeft Disney naast de inkomsten ook 13 miljard dollar uit de box office gepuurd in 2019. 7 films brachten meer dan 1 miljard dollar op, waaronder het sluitstuk van de Avengers-reeks. Die brak meteen ook een box-officerecord.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.