Disney+ houdt het huis van de muis recht

Met bijna 100 miljoen abonnees heeft Disney de verwachtingen over zijn streamingservice overtroffen. Dat moet compenseren voor drastische resultaten in de andere afdelingen.

Sommige bedrijven winnen bij de coronacrisis, maar bij The Walt Disney Company is het een wisselend verhaal. Disney+, de streamingpoot van het bedrijf, doet het meer dan uitstekend, blijkt uit de kwartaalcijfers die CEO Bob Chapek voorlegt.

Abonnees door het dak

Disney kan namelijk 94 miljoen abonnees voorleggen, dat is ruim boven de verwachtingen. U vraagt het zich af: Netflix heeft wereldwijd zowat 200 miljoen abonnees. Maar Disney+ bestaat nauwelijks een jaar. De pandemie heeft de dienst een duwtje in de rug gegeven, maar sowieso kan Disney+ ook een uitgebreide catalogus voorleggen.

Het merk heeft onder andere superheldenicoon Marvel, een eeuw aan eigen animatiewerk, de bekende studio Pixar, National Geographic, Star Wars en een deel van 20th Century Fox in de portefeuille. Aan een klein prijsje kon het huis van de muis dan ook erg een groot publiek overtuigen.

Disney+Hotstar

Bizar genoeg eindigt het succes met een relatief lagere omzet per klant. Waar dat een kwartaal eerder nog 5,56 was, viel dat nu naar 4,03 dollar. Daar is wel een positieve verklaring voor: Disney+ boorde met Disney+Hotstar ook de Indische markt aan. Daar kost een abonnement minder en dat brengt het gemiddelde per klant dus op een lager bedrag.

Maar dan is er natuurlijk alles in de brede categorie ‘niet Disney+’ en daar moet zelfs Disney door het stof. Parken: een omzetdaling met 50 procent, want is nog gesloten. In de Verenigde Staten zouden er vaccins beschikbaar zijn voor ‘wie wil’ vanaf april. Dat noemde CEO Bob Chapek ‘een gamechanger’ voor de toeristische sector. Overigens is de site van Disneyland Californië, in Anaheim, momenteel een vaccinatiecentrum.

Films?

Ook op ander entertainmentgebied zijn het zware dagen voor The Walt Disney Company. Het bedrijf kon geen nieuwe films in de zalen brengen door de coronacrisis en werkte met direct releases, naar Disney+. De omzet daalde 56 procent naar 1,7 miljard.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.