Disney-chefs Iger en Chapek verliezen flink op het loonstrookje

Bob Chapek en Bob Iger, de (ex-)topmannen aan het hoofd van Disney, moesten in 2020 een groot stuk van hun loon opgeven. Dat blijkt uit gegevens die zijn doorgestuurd aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC.

De loonsgegevens van toplui bij beursgenoteerde bedrijven moeten doorgegeven worden. Dat maakt ook duidelijk dat zowel Chapek, en de afscheidnemende Iger, een serieuze coronaklap kregen in de loonsafdeling. Iger tekende een daling van 50 procent op.

De beide heren zullen er wellicht geen boterham minder om eten. Iger mocht 21 miljoen dollar op zijn rekening bijschrijven, en Chapek kreeg 14,4 miljoen dollar in zijn compensatiepakket. Volgens een persbericht van Disney zal het compensatiepakket van bestuursleden steeds meer afhangen van sociale factoren en milieu-impact, en is dit pakket ook in lijn met de gevolgen van de coronacrisis.

Corona

Het is dan ook in sommige opzichten een topjaar geweest voor het huis van de muis. Streamingservice Disney+, gelanceerd in volle pandemie, zette een diamantje aan de coronakroon. Anderzijds zat de entertainmentsector zwaar in het slop, met uitgestelde releases, opnames en een sluiting van de meeste pretparken die Disney in handen heeft.

Dat resulteerde in kommer en kwel op menselijk vlak. The Walt Disney Company moest 32.000 mensen, soms tijdelijk, op non-actief zetten.

Iger, die in februari stopte als CEO van Disney, moest door de coronacrisis in zeven haasten terugkeren om Chapek te assisteren in zijn nieuwbakken functie als CEO. ‘Een crisis van deze grootte en met deze impact op Disney, resulteert bijna onvermijdelijk in mijn terugkeer als hulp voor Bob. Ik heb het bedrijf voor 15 jaar gerund, ik ga het bedrijf hiermee helpen omgaan’, klonk het in april.

De Mulan-strategie

Dankzij Disney+ kon het bedrijf wel nog een alternatief verdienmodel op poten zetten. Zo verscheen de blockbuster Mulan uiteindelijk exclusief op het streamingplatform, weliswaar aan een meerprijs. En Disney zet nu duidelijk in op eigen content die dan daar kan verschijnen. Een eerste poot van die strategie, die pre-corona al op poten stond maar nu in een volgende versnelling schiet, zagen we verschijnen in WandaVision en het succesvolle The Mandalorian.

Lees ook:

Meer