Digitale muziekdiensten hebben wereldwijd inmiddels meer dan 400 miljoen betalende abonnees. Dat blijkt uit een rapport van consulent Midia Research, gebaseerd op cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar. Tegenover het einde van vorig jaar hebben deze diensten hun publiek volgens het rapport met bijna 17,5 procent kunnen opvoeren.
Over een periode van twaalf maanden zou er sprake zijn van een stijging met 30 procent.
Versnelling
‘De uitbreiding van de digitale muziekdiensten kent een duidelijke versnelling,’ betoogt Mark Mulligan, analist bij Midia Research. ‘De voorbije vier kwartalen slaagden zij erin 93 miljoen nieuwe abonnees aan te sluiten. Gedurende de twaalf maanden daarvoor was er sprake van een aangroei met 77 miljoen extra gebruikers.’
De cijfers van Midia Research bevestigen dat Spotify met grote voorsprong het populairste platform voor digitale muziekconsumptie blijft. Spotify had op het einde van het eerste kwartaal van dit jaar immers een wereldwijd marktaandeel van 32 procent.
Apple Music staat met een aandeel van 18 procent op een tweede plaats, gevolgd door Amazon Music (14 procent), Tencent Music (11 procent) en Google Play/YouTube Music (6 procent). Daarna volgen nog Deezer (2 procent) en Pandora (1 procent). Alle andere diensten samen hebben een marktaandeel van 16 procent.
Midia Research wijst er nog op dat het marktaandeel van Spotify de voorbije vijf jaar – ondanks de toegenomen concurrentie – tussen 32 procent en 34 procent is gebleven.
‘Verder moet worden vastgesteld dat Apple Music het voorbije jaar 3 procentpunt aan marktaandeel heeft moeten inleveren, terwijl Amazon Music met 1 procentpunt is gestegen,’ zegt Mulligan. ‘Google Play/YouTube liet een groei met 3 procentpunt optekenen. Dit betekent dat het bedrijf zijn marktaandeel op één jaar tijd heeft kunnen verdubbelen.’
Segmentering
‘Er kunnen ook duidelijke tekenen van segmentatie worden opgemerkt,’ aldus Mulligan nog. ‘Dat is opmerkelijk, want al deze diensten zien zich verplicht om binnen dezelfde catalogus en prijscategorie te werken.’
‘YouTube Music spreekt vooral Generation Z en de jongere millennials aan. Amazon Music lokt vooral oudere publieksgroepen. Spotify en Apple Music kunnen als de mainstream-opties worden bestempeld. Deezer boekt daarentegen in een aantal opkomende markten – zoals Brazilië – opmerkelijke successen.’
De aanhoudende toename van het aantal gebruikers toont volgens Mulligan dat de sector van de digitale muziekdiensten zich in een goede gezondheid mag verheugen. ‘Anderzijds moet worden opgemerkt dat de totale omzet van de sector minder snel groeit dan het aantal abonnees,’ waarschuwt hij wel.