Spotify-CEO wil artiesten doen betalen voor promotie van eigen muziek

Coronacrisis of niet, Spotify-CEO Daniel Ek heeft een nieuwe advertentiestrategie klaar om zijn streamingdienst financieel gezonder te maken. Nog altijd maakt Spotify verlies, omdat de meeste inkomsten terugvloeien naar de grote platenlabels.

De oprichter van Spotify begrijpt niet waarom iedereen in de muziekwereld zo gefocust is op betaalde abonnementen. In de Verenigde Staten vloeit er jaarlijks 18 miljard dollar naar radioreclame en daar zou de Zweed Daniel Ek maar wat graag een graantje van meepikken. ‘De sector van radioreclame is groter dan de volledige industrie van muziekstreaming’, zegt hij in een interview met het Amerikaanse persagentschap Bloomberg.

Ek heeft daarom een plan, met twee prioriteiten. Enerzijds een extreme focus op podcasts, anderzijds artiesten zover krijgen om advertenties te kopen op het platform van Spotify. Vooral dat laatste is controversieel, maar winstgevend. Aangezien Spotify betaalt om muziek te mogen streamen, vinden platenmaatschappijen het eigenaardig dat ze geld op tafel moeten leggen voor promotie.

Toch is de Spotify-topman ervan overtuigd van zijn strategie. In het verleden betaalden de Canadese zanger Justin Bieber en songwriter The Weeknd al om Spotify-gebruikers op de hoogte te brengen van hun nieuwe albums. Volgens Ek zullen ook andere artiesten de meerwaarde daarvan inzien. ‘Er is een enorme barrière voor artiesten om hun muziek efficiënt op de markt te brengen. Hier schuilt een opportuniteit voor Spotify.’

Meer