Digitale bank Starling stopt betalingen aan Meta over oplichtingsadvertenties

De Britse digitale bank Starling zegt dat het Facebook-moederbedrijf Meta boycot, omdat het er niet in slaagt frauduleuze financiële advertenties aan te pakken.

Anne Boden, CEO en oprichter van Starling, zegt dat haar bedrijf niet langer zal betalen voor advertenties op Facebook en Instagram zolang oplichters haar klanten lastigvallen.

Boden heeft er bij de Britse regering op aangedrongen financiële fraude aan te pakken in de “Online Safety Bill”. Dat is een omvangrijk pakket wetgeving dat de verspreiding van schadelijke inhoud op digitale platforms moet aanpakken.

De Online Safety Bill zou Big Tech-bedrijven zoals Meta en Google een zorgplicht opleggen. Ze zijn dan verplicht om actie te ondernemen tegen schadelijk en illegaal materiaal. Bedrijven die dat niet doen, riskeren boetes van 18 miljoen pond (21 miljoen euro) of 10 procent van hun wereldwijde jaaromzet, afhankelijk van welk bedrag hoger is.

Reacties Google en Facebook

De wetgeving omvat sinds vorige maand ook oplichterij door reclame. Zo wordt er op de mediaplatformen beleggingszwendel gepromoot. Het gaat dan bijvoorbeeld om oplichters die beelden van beroemdheden gebruiken om consumenten op te lichten met cryptomunten.

In augustus stopte Google al met het accepteren van advertenties voor financiële diensten, tenzij de adverteerder toestemming kreeg van de Britse Financial Conduct Authority. Bij Meta lopen de veranderingen stroever. Het bedrijf zegt dat het verwacht de veranderingen later dit jaar door te voeren. 

Waarschuwing naar Metaverse

In een donderdag gepubliceerde jaarlijkse brief zei Boden: “Wij willen onze klanten en onze merkintegriteit beschermen. En we kunnen niet langer betalen om te adverteren op een platform naast oplichters die uit zijn op de spaargelden van onze klanten en die van andere banken.”

Boden nam het ook op tegen Facebooks plannen voor de zogenaamde “metaverse”, een online virtuele wereld. “De metaverse zal zowel fout als goed zijn. Maar laten we onze focus op wat goed is vandaag, hier en nu in het Verenigd Koninkrijk van 2022, niet kwijtraken”, zegt Boden. 

Starling, opgericht in 2014, is uitgegroeid tot een van de grootste digitale bankmerken van het Verenigd Koninkrijk, met 2,7 miljoen klanten. Met 475.000 zakelijke rekeningen heeft het bedrijf ook een aandeel van wel 7 procent in de zakelijke bankmarkt van het VK.

Bodens poging om Meta actie te doen nemen tegen online fraude, volgt op massale boycots van grote merken die in 2020 tijdelijk stopten met adverteren op Facebook. De grootste reden was daar dat Facebook niet genoeg deed om haatzaaiende taal te censureren.

(evb)

Meer