Dieselmotoren verliezen op Belgische tweedehands automarkt verder aan populariteit

In België tonen ook kopers van tweedehandswagens steeds minder interesse voor dieselmotoren. Dat blijkt uit een rapport van Traxio, de federatie van de Belgische mobiliteitssector, over de verkoop van occasiewagens tijdens de maanden januari en februari.

Daarbij bleek dat de voorbije twee maanden 52 procent van de kopers voor een benzinemotor opteerden, tegenover 49,8 procent dezelfde periode vorig jaar. Bij de kopers van dieselmotoren was er daarentegen een terugval van 46,1 procent naar 40,9 procent.

Elektrisch

Het aandeel van de andere brandstoffen stijgt langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Bij de hybride wagens kon een groei van 3,1 procent naar 5,3 procent worden gemeld. Het aandeel van de volledig elektrische wagens in de totale verkoop kende op een jaar tijd weliswaar meer dan een verdubbeling, maar blijft nog altijd heel bescheiden.

Tijdens de maanden januari en februari hadden volledig elektrische auto’s op de Belgische occasiemarkt een aandeel van 0,6 procent, maar dat cijfer is inmiddels tot 1,3 procent opgelopen. 

“Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens, waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 40 procent van de verkoop betekenen”, stipt Traxio aan.

“Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt, waardoor hun aandeel op de occasiemarkt momenteel nog beperkt is.” Het aandeel van gas steeg van 0,1 procent naar 0,2 procent.

De mediane leeftijd van de ingeschreven occasiewagen steeg naar zes jaar en tien maanden naar zeven jaar en negen maanden. 

Bijna zeven jaar

Het aandeel van auto’s met een leeftijd van minder dan vijf jaar viel daarbij terug van 39 procent naar 36 procent. De tweede grootste groep bestaat uit auto’s tussen vijf en negen jaar. Dat aandeel kromp van 25 procent naar 24 procent in. Daarnaast bleek ook dat 19 procent van de kopers dit keer opteerde voor een auto met een leeftijd van minstens vijftien jaar. Dat was vorig jaar nog 16 procent. 

De tweedehandsmarkt is in België vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 90 procent van de inschrijvingen werden gedaan door privépersonen, terwijl het aandeel bedrijfswagens op de occasiemarkt tot 9 procent beperkt blijft.

De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen. Daarbij zou vaak interesse blijken in hybride wagens.

Het aandeel van Vlaanderen, traditioneel de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, in de totale verkoop viel met 2 procentpunt tot 53 procent punt. Wallonië vertegenwoordigt 37 procent van de verkoop. Brussel heeft op de Belgische occasiemarkt een aandeel van 10 procent. Dat betekent in beide gevallen een stijging met 1 procentpunt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.