Dieselgate in Frankrijk: onderzoek ingesteld tegen Peugeot wegens verkoop van bijna 2 miljoen frauduleuze dieselwagens

Foto: ROMUALD MEIGNEUX/SIPA/Isopix

Meer dan vijf jaar nadat het sjoemelschandaal aan het licht kwam, krijgt Dieselgate een nieuwe wending. Na Volkswagen en Renault, wordt nu ook Peugeot in Frankrijk aangeklaagd.

Volgens een gerechtelijke bron loopt er een onderzoek tegen Peugeot wegens ‘bedrog dat een gevaar vormt voor de gezondheid van mens of dier’. Net als Volkswagen en Renault is de fabrikant in Frankrijk het doelwit omdat het bedrijf mogelijk heeft gefraudeerd met emissietests voor de oude generatie dieselmotoren

Stellantis, de moedermaatschappij van Peugeot, heeft deze informatie bevestigd. 

‘Automobiles Peugeot SA, volledig een dochteronderneming van Stellantis N.V., is vandaag door onderzoeksrechters onderzocht wegens vermeend bedrog bij de verkoop van Euro 5-dieselvoertuigen in Frankrijk tussen 2009 en 2015’, kondigde de groep aan, die eerder dit jaar werd opgericht als onderdeel van een fusie tussen PSA en Fiat Chrysler.

Volgens een verslag van onderzoekers van de DGCCRF (Algemene Directie Mededinging, Consumentenzaken en Fraudebestrijding) dat in februari 2017 naar de rechtbanken werd gestuurd, betreft deze fraude de verkoop door PSA van ongeveer 1,9 miljoen dieselvoertuigen ‘waarvan de motoren werken volgens frauduleuze strategieën’.

Borgsom van 10 miljoen euro

Daarnaast moest Peugeot ook een borgstelling van 10 miljoen euro betalen. 8 miljoen euro moet dienen om de eventuele betaling van schadevergoedingen en boetes te dekken. De overige 2 miljoen euro moet de vertegenwoordiging van het bedrijf verzekeren. Bovendien moest Peugeot op eerste verzoek een bankgarantie van 30 miljoen euro voorzien om eventuele schade te vergoeden.

Twee andere dochterondernemingen van Stellantis, Automobiles Citroën SA en FCA Italy SpA, zullen in het kader van hetzelfde gerechtelijk onderzoek door de onderzoeksrechters worden ondervraagd.

‘Onze dochterondernemingen zijn er vast van overtuigd dat hun emissiebeheersingssystemen aan alle destijds geldende eisen voldeden en dat ook vandaag nog doen, en ze verheugen zich op de gelegenheid om dit te demonstreren’, aldus Stellantis.

Peugeot ‘onderzoekt momenteel de wettigheid van deze maatregel en de wenselijkheid om deze aan te vechten’, aldus het moederbedrijf.

Gelet op de vastgestelde inbreuken raamde de DGCCRF de maximumboete voor het bedrijf op 5 miljard euro, schrijft Le Monde. Een groot bedrag, maar niettemin vier keer lager dan de maximumboete van 19,7 miljard euro voor Volkswagen.

(tb)

Lees meer
Markten